Recensie: Kingdom Hearts 2.8 Final Chapter Prologue

kingdom hearts 2 8 special editionKingdom Hearts HD 2.8 The Final Chapter Prologue is een titel waar je als gamer helemaal niks mee kunt. Sorry, maar het is zo. Ja, oké – het speelt zich af in de wereld van Kingdom Hearts, maar verder weet je nog niets. In feite is deze game een geremasterde versie van Nintendo 3DS Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance, een vervolg op de PSP-game Kingdom Hearts: Birth by Sleep en een film, die je kunt zien als een soort teaser voor de upcoming mobiele game Kingdom Hearts X. Een bonte verzameling, die maar lastig is om met elkaar te combineren – maar die wel super cool is om te spelen.

Mix

Kingdom Hearts moet je eigenlijk zien als een mix tussen Final Fantasy en een flinke dosis Disney. Een actie-RPG dus, waarbij het gevechtssysteem in dit geval dynamisch is in plaats van turn-by-turn. Letterlijk, en dat zie je ook in de game Birth by Sleep: A Fragmentary Passage. Daar ga je verder op het moment dat de originele game Kingdom Hearts II: Birth by Sleep ophield. Aqua en haar Keyblade nemen het in het Disney-kasteeel van Assepoester op tegen het kwaad, maar ook bijvoorbeeld in het schitterende rijk van Aladdin. Deze game is schitterend vormgegeven, waarbij de technische grenzen tot het uiterste worden gedreven – let maar eens op de vormgeving van het water en re rotsen! En dat zonder het cartoon-achtige sfeertje te verliezen… best knap. Hopelijk is hiermee de toon gezet voor Kingdom Hearts III – de verwachtingen zijn in ieder geval hooggespannen na deze game.

Puzzelen

De werelden van Kingdom Hearts draaien natuurlijk om de vele gevechten die je tegenkomt, maar ook om het oplossen van de vele puzzels die in de wereld verwerkt zitten. Die zijn niet altijd even moeilijk, maar soms wel lastig om de juiste onderdelen te vinden, de juiste volgorde te bepalen. Maar het zoeken naar onderdelen om een brug te laten zakken of om een spiegel te gebruiken waarmee je de zwaartekracht beinvloed is leuk gevonden en om te doen. In tegenstelling tot de meeste RPG’s is hier trouwens weinig aandacht voor persoonlijke ontwikkeling van Aqua – ze doet gewoon prima haar best, en met de beloningen die je vind kun je hooguit het uiterlijk wat aanpassen. Dat is wel jammer!

HD Remastered

Zoals gezegd bevat Kingdom Hearts 2.8 Prologue ook een vernieuwde versie van Kingdom Hearts: Dream Drop Distance. Dit spel komt direct van de Nintendo 3DS, maar heeft qua graphics wel een upgrade gehad natuurlijk. Anders zou het er maar raar uit zien op het grote scherm! Die graphics zijn natuurlijk niet zo mooi als bij A Fragmentary Passage, maar ze zijn zeker acceptabel. Wat prettig is, is dat ook de besturing heel intuïtief aanvoelt. Knap gedaan!

Drop

Jammer genoeg werk Dream Drop Distance met een bijzonder systeem. De hoofdrolspelers, Sora en Riku, leiden hun eigen verhaallijn. Je hebt telkens een beperkte tijd die je aan ieder karakter kunt besteden, voor je weer teruggeleid wordt naar het andere karakter. Dat werkt waarschijnlijk prima als je op een handheld NDS speelt, omdat je daar toch niet zo lang op speelt, maar op een PS4 voelt het wat vreemd aan.

Conclusie over Kingdom Hearts 2.8 Final Chapter Prologue

Kingdom Hearts 2.8 is mooi vormgegeven en geeft een geweldig beeld op Kingdom Hearts 3. Het spel zelf is echter vrij kort. Gelukkig krijg je een mooie remake van een NDS-game en een film bij de set cadeau. En doet het ons alvast verlangen naar het derde deel. Hopelijk zit daar ook weer wat meer Disney in – dat mistten we toch wel… Door: Score: Kingdom Hearts 2.8 Final Chapter Prologue krijgt 4 van de 5 punten.

Game info

Square Enix
PS4, RPG. Prijs: 60 euro.