Recensie: King & Maxwell, David Baldacci

Sean King en Michelle Maxwell zijn ex-agenten van de Secret Service. Doorgewinterde agenten, die goed getraind zijn en tegen een stootje kunnen. Inmiddels werken ze niet meer voor de overheid, maar zijn ze actief als privédetectives. In dit deel, eigenlijk het vijfde, komen ze in een ingewikkeld complot terecht waar heel wat overheden en geheime diensten mee gemoeid zijn. Ze stuiten per ongeluk op een verwarde jongen, die met een leeg pistool tijdens een flinke storm over de velden rent. Zijn vader blijkt te zijn gesneuveld in Afghanistan tijdens een geheime missie – want Tylers vader werkte ook voor de overheid, net als King & Maxwell deden. Tijdens deze missie loopt het echter allemaal anders: het geheime transport dat Tylers vader naar zijn bestemming moest leiden wordt overvallen, en hij weet maar ter nauwer nood aan zijn aanvallers te ontvluchten. De overheid geeft hem echter als KIA (Killed In Action) op, en zit ook achter hem aan. En zij niet alleen! Tylers vader weet in ieder geval een mailtje te sturen naar zijn zoon. Die pikt de boodschap op, en huurt King & Maxwell in om te achterhalen wat er nu allemaal in Afghanistan gebeurt. En zo tuimelt het tweetal steeds dieper in de complotten en geheime handeltjes. Een handel waar grote mannen krachtige spelletjes spelen. Om de waarheid te achterhalen en Tyler te beschermen zullen ze alles op alles moeten zetten. King & Mawxell is het vijfde deel uit de serie. Opvallend genoeg is er nu geen echte titel voor het boek, maar draagt het boek de naam van de twee hoofdrolspelers. Typisch is ook dat de naam David Baldacci belangrijker lijkt de zijn dan de titel van het boek. Dat doet in eerste instantie vermoeden dat het gaat om een eerste deel. op de achterkant van het boek staat ook niet vermeld dat dit al het vijfde deel is. Geeft ook niet, want je kunt ze prima los van elkaar lezen. Er zitten wel een paar verwijzingen in naar eerdere boeken, maar die zijn te verwaarlozen. Het verhaal zelf leest als een trein. Het verhaal heeft ongelofelijk veel vaart, en je hebt zeker in het begin geen idee waar het verhaal heen gaat. Het verhaal wordt afwisselend vanuit King & Maxwell en Tylers vader/Afghanistan geschreven, waardoor je een goed beeld hebt van de afmetingen van het complot. Er zit echter een groot nadeel aan het boek, en dat is de vertaling op zich: er zijn heel veel woorden die veel te letterlijk uit het Engels zijn vertaald (een voorbeeldje: een bom met een detonator in plaats van een ontsteker) en dat leest een beetje vervelend. Ook is er met verwijswoorden heel wat gerommel. Een kleine smet op een geweldig spannend en boeiend boek. King & Maxwell, David Baldacci AW Bruna, december 2013, 344 pagina’s, paperback. Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789400501164