Film recensie: King Arthur: Legend of the Sword

King Arthur: Legend of the swordWie kent het niet: de legende van Koning Arthur en zijn ridders van de Ronde Tafel? Als ik je geheugen een beetje mag opfrissen: denk aan Lancelot, Merlijn de tovenaar als back-up van de koning, en het Zwaard in de Steen, genaamd Excalibur. Nu mag het het grootste deel van dat verhaal weer vergeten, want de film Koning Arthur gooit het toch wel over een iets andere boeg. Is dat jammer? Tja – misschien wel een beetje. Levert het een spectaculaire film op? Dat zeker.

Magische strijd

In de film King Arthur: Legend of the Sword maak je kennis met een jonge Uther Pendragon. Dit is de zoon van de rechtmatige koning, die vermoord is door zijn wraakzuchtige broer Vortigern (die verzot is op duistere magie). Na de dood van de koning wordt Uther ter dood veroordeeld – of beter gezegd: aan zijn lot overgelaten. Onder het juk van de nieuwe koning heeft het land veel te lijden. Alle tovenaars worden vervolgd (zo is er geen concurrentie meer voor de nieuwe koning) maar de jonge prins groeit op in een unieke plek: een bordeel van het middeleeuwse Londen. Een wrede plek, waar hij leert om voor zichzelf op te komen. Je ziet hem van een kleine jongen opgroeien tot een sterke jongeman die zowel met het zwaard als met zijn vuisten goed overweg kan.

Rechtvaardigheid

Als op een dat Excalibur wordt opgevist, die in een steen gevangen is, weet de nieuwe koning precies wat de bedoeling is: het zwaard komt alleen los in de handen van de rechtmatige koning. En aangezien Vortigern het zwaard niet kan bedwingen, moet de prins nog in leven zijn. Hij ronselt alle jongemannen uit het hele land om het zwaard uit de steen te trekken. Tijdens één van die ronselingen wordt ook Uther uit de sloppenwijken geplukt en op het schip gezet. Zo komt Uther langzaam achter het geheim van zijn familie: hij is de rechtmatige koning van Engeland! Daar staat hij overigens niet alleen voor. Een jonge tovenares heeft hem gespot, maar ook zijn oude kameraden laten hem niet zo maar in de steek. Samen proberen ze het kasteel te bereiken om de wrede koning te verslaan en Uther op zijn rechtmatige troon te laten plaatsnemen.

Conclusie over King Arthur: Legend of the Sword

King Arthur is een heel bijzondere versie van het beroemde verhaal over koning Arthur. Aan de ene kant is dat best goed geslaagd, hoewel het verhaal wat vlak is uitgevallen. Sommige personages worden lang niet ver genoeg uitgediept, waardoor het helemaal niet zo erg is als ze sterven in hun queeste. Terwijl daar dan weer wel lang bij stil wordt gestaan. De special effect steken natuurlijk prima in elkaar, de acteurs leven zich helemaal uit in hun ridderrollen, maar het verhaal wordt een beetje afgeraffeld. Jammer, want dat kost ze toch punten! Door: Score: King Arthur krijgt 6 van de 10 punten.