Recensie: Kickstart WordPress, Robbert Ravensbergen

kickstart wordpress robbert-ravensbergen-9789043029483-4-1-image

Bloggen is heel erg leuk om te doen, en daarom nog steeds heel populair. Geloof me, ik kan er over meepraten. Er zijn een aantal manieren om zelf een blog te starten, en dit boek gaat over één van die manieren: met de gratis blogsoftware WordPress. In Kickstart WordPress neemt de ervaringsdeskundige Robbert Ravensbergen je bij de hand om zelf een site op te zetten, te vullen, het installeren van leuke apps en widgets, en nog veel, veel meer.

Want hoewel WordPress in de basis erg eenvoudig werkt, kun je het ontzettend uitbreiden en aanpassen naar je eigen wensen. Het uiterlijk, de functies… alles is aan te passen. Het leuke is dat het meeste ervan ook gratis is. WordPress is namelijk opensource. Dat wil zeggen dat niemand eigenaar is van het programma, en de codes voor iedereen toegankelijk zijn. Komen mensen een probleem tegen, of missen ze een bepaalde functie, dan mogen ze die zelf maken! Zo ver gaat het boek echter niet. Kickstart WordPress gaat juist over de eerste stappen: van installatie tot het dagelijks onderhoud. Je leert berichten te plaatsen, pagina’s te maken, het uiterlijk aanpassen en hoe je functies toevoegt door plugins te installeren, in te stellen en te verwijderen.

Het boek is erg toegankelijk geschreven, en aangevuld met vele zwart-wit afbeeldingen. Het boek is bijgewerkt tot en met WordPress 3.5.1, op dit moment de actuele versie van WordPress. Maar ook al is WordPress inmiddels verder ontwikkeld, zal het boek weinig aan kracht inleveren. Een uitstekende kickstart voor je eigen blogwereld. Succes!

Kickstart WordPress, Robbert Ravensbergen
Pearson Education Benelux, april 2013, 191 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789043029483