Recensie: Kankerlijers, Entertainment One

kankerlijersDe film Kankerlijers heeft een beetje een dubbele cover. Stoer, aandoenlijk, welke kant zal de film opgaan? Mijn vrouw had alvast de doos tissues klaargezet. Zij gokte op een indrukwekkende en meeslepende film. En eerlijk is eerlijk: daar heeft ze deels gelijk in gekregen. Maar ook niet, want er zitten ook genoeg leuke en grappige momenten in de film. Je leert in Kankerlijers drie vrienden kennen: Nick, Iwan en Olivier. Ze zijn heel verschillend, maar hebben één ding gemeen: ze hebben allemaal kanker, en liggen op de afdeling kinderoncologie van een ziekenhuis. De tieners houden echter wel van een dolletje (en van nederlandstalige hiphop, maar dat terzijde). Samen hebben ze al heel wat tijd doorgebracht op deze afdeling, en heel wat meegemaakt met elkaar. Zo trappen ze regelmatig wat herrie, en proberen ze elkaar telkens te laten lachen. Ze proberen er het beste van te maken, ook al heeft de een ruzie met zijn vader, de ander geen zin om nog een chemo door te gaan en krijgt de derde te maken met de sexy Gina als kamergenoot. Maar ook Olivier heeft de kriebels in de buik, als hij per ongeluk een meisje met anorexia tegenkomt op een andere afdeling. Ze trekken steeds verder naar elkaar toe, en uiteindelijk maken z een deal: hij laat zich verder behandelen, als zij probeert te eten. Kankerlijers is een vrolijke, indringende en soms absurde film. Je ziet het verhaal vanuit de jongens, maar ook vanuit het ziekenhuis. Die hebben namelijk hun handen vol aan het drietal! Zeker als ze ontdekken dat ze er regelmatig ’s nachts op uittrekken om het ziekenhuis onveilig te maken, of een jointje gaan roken bij de conciërge, luisterend naar de eerder genoemde Nederlandstalige rap. Een film die je gezien moet hebben. EN koop ‘m vooral, want per verkochte dvd of blu-ray gaat er 1 euro aan de KWF kankerbestrijding! Kankerlijers, Entertainment One
Tijdsduur: 100 minuten, Drama. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 12 euro), Blu-ray (ca. 14 euro)