Recensie: Kaatje Sintkoffer, Standaard Uitgeverij

Het is bijna zover… Sinterklaas komt weer op bezoek! Hij is op weg naar Kaatje en haar vrienden. Zij zetten hun schoentjes al klaar. Welke cadeaus heeft de Sint bij? Piep door de kijkgaatjes, sla de pagina’s om en ontdek het met je eigen ogen! Een verrassend kijkboek boordevol grappige tekeningen.

Kaatje Sintkoffer is gebaseerd op de Ketnet-serie Kaatje. Het prentenboekje heeft een heerlijk vrolijke cartooneske tekenstijl, waarbij het ontbreken van tekenlijnen direct opvalt. De kleurvlakken lopen goed in elkaar over, met scherpe randen als afscheiding van de diverse vormen. Hierdoor doet het boekje direct al lieflijk aan en heeft het een grote aaibaarheidsfactor. De karakters zijn ook leuk vertaald naar hun getekende varianten. Alle personages uit de serie komen naar voren: Kaartje, Victor, Kamiel, Frits en Frats… en natuurlijk mogen  Sinterklaas en Zwarte Piet in dit boekje niet ontbreken!

Op iedere pagina is een kleine uitsparing opgenomen, met daarboven een vraag. Het antwoord laat zich meestal niet ver raden, een aanwijzing hiervoor is opgenomen in de uitsparing. Ontzettend leuk. Jammer alleen dat de uitsparingen een kant op worden gebruikt, telkens op de rechterpagina. Het gat dat dan op de linkerpagina ontstaat wordt even over het hoofd gezien, wat soms voor een wat hinderlijke onderbreking zorgt in de prent. En dat is jammer, want de koffer-uitvoering van dit boekje is ontzettend aantrekkelijk!

Kaatje Sintkoffer
Standaard uitgeverij, november 2011, 20 pagina’s, hardcover.
Prijs: 8,95 euro. ISBN: 9789002246654