Recensie: Just dance 2014, Ubisoft

0571277

Met Just Dance game je door te dansen. Hoe vrolijk kun je ’t krijgen? In Just Dance 2014, de vijfde dansgame uit deze reeks alweer, kun je swingen op maar liefst 48 oude én nieuwe hits. Of je nu wilt swingen op Blurred lines of lekker gek wil doen op Summertime… het kan allemaal. Pak je controller in de hand, of ga voor de camera staan en laat je helemaal gaan. Binnen de perken, uiteraard, want er moet wel een bepaald dansje geleerd worden!

Dat dansje wordt je aangeleerd door grappige poppetjes, in stijl. In de Ghostbuster-theme die je het illustere viertal hun dansje doen, in Summertime hebben de dansers vrolijke fruitpakken aan. Om je te helpen zie je onder in de hoek ook wat jij moet doen. Of één van je drie medespelers, want je kunt met z’n vieren dansen op deze titel. En het leuke is: iedereen heeft een andere rol. Er is dus een heuse choreografie waar je je aan kunt houden!

Voor het goed dansen verdien je punten. Mojo-punten noemt Just Dance 2014 het. Daarmee koop je upgrades. Of… upgrades is misschien niet het juiste woord. ‘Extra’s’ is beter. Je kunt hiermee extra spelmodi vrijspelen, nieuwe avatars en nieuwe dansroutines op deze 48 nummers. Daarbij zijn er zelfs nog extra tracks te downloaden, maar die zul je moeten kopen.

just dance 2014

Voor online consoles kun je ook een multiplayergame beginnen via het online netwerk. Met vreemden, dus! Handig voor als je vrienden niet goed kunnen dansen, of juist een stuk beter dan jij… zo kun je even in de praktijk oefenen en kijken of je niveau al een stuk verbeterd is! Wil je niet competitief dansen maar gewoon helemaal uit je plaat gaan om wat energie kwijt te raken? Dan kun je terecht in de Just Sweat-modus. Zweten geblazen! Waarbij de game bijhoudt hoeveel calorieën je hebt verbrand. Erg leuk, maar ja: d’r is niemand die ziet hoe jij je inspant. Als je (in het geval van de Wii) de controller een beetje meebeweegt kom je al een heel eind in de game. Discipline is de sleutel!

Just Dance 2014 is een leuke dansgame. Een heerlijke partygame, waarmee je alle moves van de bekende nummers kunt leren. Niet alleen de sons van de afgelopen maanden, maar ook de klassiekers komen aan bod. De graphics zijn misschien wat vlak, maar een kniesoor die daar op let. Qua geluid zit het natuurlijk dik in orde – het zou raar zijn als ze daarmee de mist in gingen! En… blijf streng voor jezelf. Swing lekker mee, en speel niet vals! Dan zul je met Just Dance heel wat zweetdruppeltjes naar beneden laten glijden, en swingende moves bijleren. Zo kun je vol zelfvertrouwen de dansvloer van de discotheek betreden!

Just Dance 2014, Wii, Wii U, XBOX 360, PS3
Ubisoft. Leeftijd: vanaf 6 jaar. Prijs: vanaf 29,99 euro