Beleef de spanning nog een keer: Jules Unlimited – het boek

Jules Unlimited- het boekKen je de serie van Jules Unlimited? Daarin gaan een aantal ondernemende journalisten op reportage in een lekker extreme omgeving. Dat kan. Bij de mensen van Jules Unlimited echt van alles zijn. Wat dacht je van een expeditie met Freya, de zeerobot, een sessie freediven of skaten met een jetpack? Je kon deze omgevingen en reportages al eerder zien op televisie, maar nu krijg je het van een heel andere kant te zien en te horen.

Van tv naar papier

Het is natuurlijk nogal een overstap, van een dynamische omgeving als een televisie-uitzending naar een boek. Alle informatie moet uit elkaar worden gerafeld en in duidelijke, leesbare blokken worden gepakt. En hoe vertaal je dan zo’n televisieuitzending? Wel: blokje voor blokje! Zo heeft ieder hoofdstuk een inleiding, een kennismaking met de hoofdpersoon in kwestie en een aantal records of prestaties die deze persoon heeft behaald. Daarna is er natuurlijk aandacht voor de hulpmiddelen die benodigd zijn voor de expeditie, gevolgd door een kort verslag. Het fijne van de uitwerking op papier, is dat je ook meteen kunt lezen hoe iets werkt. Dat is wel weer een extra element dat het boek als pluspunt heeft. In de uitzendingen wordt het wel genoemd, maar luister je er vaak een beetje overheen.

Conclusie over Jules Unlimited – het boek

De hoofdstukken zijn ruim voorzien van foto’s. Logisch, want overal is ook beeldmateriaal van. Dankzij de foto’s komt het boek helemaal tot leven. De tekst wordt er een stuk duidelijker door, je voelt de adrenaline bijna van de pagina’s spatten. Gaaf zijn de backstageverhalen die in ieder hoofdstuk zijn opgenomen. Dat zijn namelijk de verhalen die je normaliter niet te horen of te zien krijgt. Ze geven je een uniek kijkje achter de schermen van iedere opname. Want dacht je dat de presentatoren het zwaar hadden? Dan heb je het mooi mis! Door: Score: Jules Unlimited – het boek krijgt 8 van de 10 punten.

Jules Unlimited – het boek, Karakter Uitgevers, 160 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 12 jaar. ISBN: 9789045212449. Prijs: 19.99 euro.