Recensie: Jong en hooggevoelig. Hoezo anders?! Ellen van den Ende

hooggevoelig

Kinderen die hooggevoelig zijn lopen met regelmaat tegen problemen aan. Een van de grote problemen is onbegrip door de omgeving, maar ook ontdekken ze steeds vaker hun beperkingen. Zo zijn ze eerder uitgeput, overbelast en hebben ze periodes waarin ze bijzonder prikkelbaar zijn. Dit boek is speciaal geschreven voor kinderen die hooggevoelig zijn. Schrijfster is Ellen van den Ende, die het boek voor haar eigen hooggevoelige zoon heeft geschreven. Ze kon namelijk geen geschikt boek vinden waarin hij zelf kon lezen hoe het allemaal zat!

Het boek is dan ook ontzettend prettig om te lezen, en helemaal toegespitst op de doelgroep van 14-21 jaar. Het staat vol met praktijkervaringen van andere hoogsensitieve kinderen, en ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een ‘wist-je-dat’ tekstkader. Er zijn wel een paar kanttekeningen. Ieder hoofdstuk heeft een titel, met daaronder een paar korte kreten. Drie om precies te zijn, hoewel ik vermoed dat het er soms twee zouden moeten zijn, waarbij één citaat over twee regels verdeeld is. Met twee hoofdletters. Ook zijn sommige ervaringen van HSK’s niet even duidelijk. Wat bedoelt Ester bijvoorbeeld met haar voedselintolerantie?

Verder is het vooral een boek met veel praktische tips en suggesties, op het gebied van communicatie, ontspanning, voeding en leefgewoontes, relaties, school en vrije tijd. Binnen ieder hoofdstuk lees je waar HSK’s tegenaan kunnen lopen, wat mogelijke oplossingen kunnen zijn, en vooral veel praktische tips en oefeningen, die je kunt gebruiken om afstand te nemen en de situaties beter te overzien.

Jong en hooggevoelig. Hoezo anders?! Ellen van den Ende
Akasha, februari 2012, 191 pagina’s, paperback.
Prijs: 18,50 euro. Leeftijd: vanaf 14 jaar. ISBN: 9789460150609