Recensie: Joep! Mark Haayema

9789025753160 joep

Joep! is een heel mooi en hartverwarmend lenteboek over het lammetje, genaamd Joep. Er is iets bijzonders met Joep. Hij stottert. Dat is natuurlijk helemaal geen probleem, en hij stottert vooral als hij zich druk maakt. Veel vrienden willen hem helpen, door al invulling te geven in de dingen die Joep wil zeggen.

En dan is er weer zo’n dag: Joep is heel enthousiast, en wil zijn vrienden iets heel belangrijks vertellen. Maar hoe reageren zijn vrienden? Door steeds een ander verhaal te gaan vertellen van zijn begin! Zo kan hij zijn ei dus zeker niet kwijt. Gelukkig is daar Dirk, een heel lief lammetje. En bij Dirk kan Joep wél zijn verhaal kwijt. En laat Dirk nou net het lammetje zijn waar Joep eigenlijk zijn verhaal aan kwijt zou willen…

Joep! Is een schitterend getekend boek. De prenten zijn cartoonesk in 3D getekend en stralen stuk voor stuk een mooie sfeer uit. Dat komt vooral omdat de dieren zo’n expressieve mimiek hebben meegekregen. Het verhaal zelf is heel lief en teder, grappig en soms een beetje frustrerend, zo erg leef je mee met Joep. Als de aap dan uit de mouw komt, en Joep vertelt dat hij verliefd is op Dirk, is iedereen daar dolblij mee en erg enthousiast over. Ook al is Dirk een jongetje, net als Joep.

En dat is het natuurlijk ook. Het boek heeft dan ook ontzettend veel kanten: tolerantie, geduld, leren luisteren, vriendschap, liefde en homoseksualiteit: in Joep worden ze allemaal op een luchtige en vrolijke manier aan bod gebracht. Bij het boek hoort overigens ook een cd, waarop een vrolijk hoorspel te horen is. De verteller is Paul Haenen, en de stemmen van de personages worden ingesproken door bijvoorbeeld Joep Onderlinden, Erwin Olaf, Simone Kleinsma, Albert Verlinde, Carry Tefsen, Mark Haayema en Pien van Bennekom en Bianca Krijgsman.

Joep! Mark Haayema
Gottmer, maart 2013, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 3 jaar. ISBN: 9789025753160