Recensie: Je bent niet je brein, Jeffrey Schwartz en Rebecca Gladding

Je bent niet je brein

Iedereen kent het wel: stress, het gevoel dat de wereld regelmatig op je schouders rust, een gevoel van onmacht. Vervelende gevoelens, die zorgen voor onrust en gezondheidsklachten. Geen wonder dat een gedachtenstroom als mindfulness zo populair is: leven in het nu vermindert die stressgevoelens enorm. Maar mindfulness heeft nog een andere eigenschap: het idee dat je leeft in het nu zorgt er eigenlijk voor dat je aan het lot bent overgeleverd. Maar is dat wel zo?

Jeffrey Schwartz en Rebecca Gladding beweren anders: zij introduceren Progressieve Mindfulness: leven in het nu, maar dan wel bewust het heft in eigen hand nemen. Je eigen geluk maken, zogezegd. In een viertal stappen kun je zelf zorgen voor een beter en vrolijker leven, zo claimt het tweetal. In dit lijvige boek leggen ze dat op een makkelijk leesbare manier uit, vol praktijkvoorbeelden en herkenbare situaties. En met veel vragenlijstjes en checklists, zodat het boek niet alleen puur theoretisch is, maar ook nog eens praktisch. Je wordt in ieder hoofdstuk aan het werk gezet, zodat je de techniek van het Progressieve Mindfulness helemaal eigen hebt gemaakt zodra je de laatste bladzijde omslaat. En nu maar volhouden!

Je bent niet je brein is een duidelijk en helder boek, dat je vanuit de praktijk laat zien dat je zelf kunt bepalen hoe je leeft, stressvolle situaties uknt herkennen en er zelf oplossingen voor kunt bedenken om ze te vermijden of minder stressvol te maken. Een voorbeeldje? Denk eens aan je e-mail. Hoe vaak controleer je die? Iedere minuut, iedere vijf minuten, ieder uur? Veel mensen hebben altijd hun e-mailprogramma open staan, of hun smartphone op tafel liggen om maar geen berichtje te hoeven missen. Een onnodig stressmiddel. Spreek eens voor jezelf af om een paar keer per dag je mail te controleren – niemand zal je er op afrekenen, en het scheelt een flinke afleiding in je dagelijkse bezigheden!

Je bent niet je brein, Jeffrey Schwarz en Rebecca Gladding
Kosmos uitgevers, mei 2012, 316 pagina’s, paperback.
Prijs: 24,95 euro. ISBN: 9789021551296