Spel recensie: Jaws het bordspel, Ravensburger

Jaws – de film – bestaat dit jaar precies 45 jaar. Niet te geloven eigenlijk, dat deze film zoveel impact heeft gehad op de filmwereld. De film heeft zelfs drie vervolgen gekregen die misschien wat minder succesvol waren #understatement. Het bordspel Jaws volgt het verhaal van die eerste, roemruchte film. Het neemt je mee naar Amity Island, het fictieve eiland dat door een enorme witte haai wordt gezien als lopend buffet. Het bekende team van drie man moet het tegen de Big White opnemen, waarbij één speler de rol aanneemt van de haai. En hoewel je het niet zou verwachten, blijkt het verbazend spannend om onoplettende zwemmers aan te vallen en te gebruiken als tandenstoker! De andere spelers moeten juist samenwerken om de overhand op de haai te krijgen.

Twee spellen voor de prijs van een

Ravensburger heeft het verhaal van de film Jaws wat aangepast en opgedeeld in twee delen. Het bordspel Jaws bestaat dan ook uit twee segmenten, die je achter elkaar kunt spelen maar die zich ook prima los van elkaar laten spelen. Je kunt het met twee tot vier spelers spelen, waarbij één speler de haai is en de andere speler(s) de rol van held aannemen. Je hoeft de film Jaws trouwens niet gezien te hebben om de spanning van het spel te kunnen voelen, de spanning tussen haai en visser komt zonder twijfel bovendrijven.

Haai!

Eén speler neemt de controle over het witte zeemonster. Zijn doel is het om zoveel mogelijk zwemmers te verslinden. De bewegingen van de haai worden geheim gehouden. Bij het spel zit een klein schrijfblokje waarin staat in welk van de gebieden de haai in welke beurt is geweest. Dat voorkomt het nodige gekibbel achteraf. Bovendien heeft de haai een aantal speciale vaardigheden, die tijdens het spel ingezet mogen worden. Heeft de haai 9 zwemmers opgegeten, dan is het spel afgelopen en mag de haai uit het water op het erepodium plaatsnemen.

Zie hier hoe je het bordspel Jaws speelt:

In de aanval

Alle anderen hebben de leiding over de helden van de film – politiechef Brody, oceanograaf Hooper en haaienjager Quint (je hebt echter geen speler voor elk van hen nodig; één persoon kan alle bemanningsleden tegelijk besturen, waardoor dit een goed bordspel voor 2 spelers ). Ze doen dit door vaten te bevestigen die het naar de oppervlakte dwingen. Dat vraagt om een combinatie van tactiek, vaardigheid en geluk. Omdat de haai undercover zwemt, zullen de helden slim gebruik moeten maken van detectiesystemen. Zowel de haai als de helden worden gehinderd door gebeurteniskaarten. Daardoor worden ineens gesloten stranden heropend, worden zwemmers in het water gelaten of krijgt één van beide partijen een bonus.

Tweede ronde: Orca

Na dit eerste deel – de haai is gevangen of heeft 9 zwemmers opgevroten – ga je door naar ronde 2. De naam Orca heeft weinig vandoen met de grotere neef van Jaws: het gaat hier om het schip The Orca. De strijd om leven en dood gaat verder. Het doel van de haai is deze ronde om de boot te vernietigen en / of de goeden op te eten – net wat het eerst komt. Ondertussen moeten onze helden belagen met alle beschikbare wapens. De winnaar van ronde 1 krijgt hier een voorsprong. Als haai krijg je meer speciale vaardigheden om in te zetten. De helden krijgen meer wapens om op de haai te jagen. Ook hier gaat het om gissen en speuren. Weet de haai zich goed verborgen te houden en de jagers hun sensoren goed te richten?

Ga direct naar Jaws – het bordspel op BOL.com.

Recensie over Jaws – het bordspel

Jaws is een spannend spel, dat je twee rondes lang op het puntje van je stoel laat zitten. De vormgeving is geweldig. Helemaal in stijl van de film én de jaren 70. Die retro-stijl is bijzonder goed gelukt. De schilderachtige kaartjes en fraai vormgegeven spelbord zorgen voor wat extra sfeer aan tafel. De regels zijn even puzzelen (het helpt ook niet mee dat het spel volledig in het Engels is, ook al kun je de Nederlandse spelregels van de website van Ravensburger downloaden), maar als je eenmaal bezig bent is het goed te begrijpen en eigenlijk best eenvoudig. De twee delen van het spel hebben ieder hun eigen charme en zorgen voor wat extra dynamiek.

, Ravensburger
Genre: cooperatief, Tijdsduur: 45 minuten.
Voor 2-4 spelers. Leeftijd: vanaf 12 jaar. Prijs: 39,95 euro.