Recensie: Jamies Reizen, Jamie Oliver

Jamie’s reizen: de beste gerechten uit zes fantastische landen op slechts een steenworp afstand van Nederland. Elk hoofdstuk richt zich op een andere stad of regio: Marrakesh, Athene, Venetië, Andalusië, Stockholm en de Midi-Pyreneeën. Klassieke recepten, zoals de tajines uit Marokko, de flamboyante paëlla van Spanje, de troostende risotto uit Italië en de pittige verse smaken van een klassiek Griekse salade, staan naast recepten die Jamie onderweg tegenkomt op marktjes, in barretjes en aan tafel bij mensen thuis. Het boek is veel meer dan een kookboek. Het is ook een uitnodiging om zelf deze plaatsen te bezoeken en de rijkdom aan smaken en eten te ontdekken.

Middellandse Zee

Jamies Reizen is een verrassend boek, dat je meeneemt door de leukste keukens rondom de middellandse zee (en Zweden). Ieder hoofdstuk wordt ingeleid met enkele typische aspecten van de betreffende keuken, waarna een aantal typerende recepten worden uitgelegd in woord een beeld. Want ieder recept wordt vergezeld van een fantastische kleurenfoto, sfeervol vastgelegd vol authentieke sfeerelementen. Daarmee is ook dit boek niet zozeer een kookboek, maar ook wel een beetje een fijn leesboek te noemen, hoewel in dit deel de gerechten weer wat de overhand nemen, in tegenstelling tot Jamie’s Amerika bijvoorbeeld. De recepten zijn her en der wat aangepast naar Jamies smaak, overigens. Ook komt hij natuurlijk zelf ook ruim in beeld, alsof hij daarmee op één of andere manier wil bewijzen dat hij er toch echt is geweest… De recepten zelf zien er heerlijk uit, en zoals je van Jamies kookboeken kan verwachten, eigenlijk voor ieders kookkunst geschikt. De recepten zijn perfect uitgeschreven, waarbij je als leek geen stap hoeft te missen, maar waar je als gevorderd kok ook niet het gevoel hebt dat je een instap-kookboek in handen hebt. De vlotte schrijfwijze maakt dat je de recepten makkelijk doorleest, en af en toe een glimlach op je gezicht kunt toveren door de beeldspraken en korte anekdotes die in het boek verwerkt zitten. Een heerlijk kookboek, waar je het hele jaar door bij weg kunt dromen!

Jamies Reizen, Jamie Oliver
Kosmos uitgevers, april 2011, 360 pagina’s, hardcover.
Prijs: 29,95 euro. ISBN: 9789021550008