Recensie: James Bond – Spectre

jams bond spectre

Met de komst van Daniel Craig is er een bijzondere zet gedaan in de indrukwekkende reeks James Bond-films. er zit een verhaallijn in verweven, die film na film verder ontwikkeld. Zo leer je James Bond pas echt kennen zoals je hem nog niet eerder had gezien, en dat is wel een grote stap in de filmreeks – een stap waar sommige Bond-fans van smullen, en anderen van walgen. Ikzelf ben eentje van de eerste categorie, als ik heel eerlijk ben. Het geeft deze bekende Britse spion een gezicht en een karakter. Spectre is de vierde film waarin Daniel Craig in de huid kruipt van James Bond.

In Spectre wordt wat verder in het verleden van James Bond gegraven. Zo speelt de pleegvader van Bond een grote rol in de film, een man die een bijzondere keten aan gebeurtenissen in gang heeft gezet die de wereld bijna op haar knieën helpt. Spectre begint echter met een geweldige en spectaculaire scène in Mexico City, op de Dia del Muerto. Een felle strijd door de oude delen van de stad, een schermutseling in een helikopter en natuurlijk een knappe dame – James Bond begint zijn film al goed.

Bij MI6 is de spanning echter hooggespannen. MI5 vind dat het hele gedoe met spionnen en een ‘license to kill’ behoorlijk oubollig en achterhaald is. Moderne tijden vragen om moderne technieken. MI5 is dan ook druk bezig met het aanleggen van een uitgebreid informatienetwerk, dat online gaat als alle landen ter wereld het daar mee eens zijn. Alle informatie ter wereld komt van via hun dienst. En MI6? Die kan worden opgeheven. M, Q, Moneypenny en alle 00-agenten zouden op straat komen staan. En dat moet worden voorkomen!

Bijzonder genoeg blijken deze verhaallijn en James’ persoonlijke speurtocht bijzonder veel met elkaar te maken te hebben. Op een geheime vergadering van de onderwereld ontdekt hij het bestaan van de criminele organisatie SPECTRE, die juist weer flink wat invloed hebben bij MI5 en hun informatieproject. Samen met de knappe en intelligente Madeleine Swann gaat hij op pad om SPECTRE te stoppen. Hoe verder Bond bij het hart van SPECTRE komt, hoe meer hij erachter komt dat hij zelf misschien wel meer lijkt op zijn aartsrivaal dan hij van tevoren dacht.

SPECTRE is een spannende Bond-film, met meer thrillerelementen dan ooit tevoren. Er zitten een paar geweldige actiescènes in verweven, maar de speurtocht en het graven in het criminele verleden van anderen speelt in deze film toch echt de hoofdmoot. Daarbij kan Daniel Craig laten zien dat hij ook prima kan acteren, naast het ‘stoer kijken en knap zijn’ waar hij misschien in eerste instantie om gevraagd is. Het brutale, jongensachtige karakter van James begint hier wat af te nemen, en steeds vaker zien we de koele spion die we kennen uit de oude films. Is dit het bruggetje naar de standaard Bond-films, of gaan we nog meer graven in de geschiedenis van Bond?

James Bond – SPECTRE,

Tijdsduur: 148 minuten, Actie
Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray