Recensie: James Bond – Solo, William Boyd

9789025441432_1 soloWilliam Boyd is verkozen om één van de meest medogenloze en – laten we eerlijk wezen – koppige geheim agenten ooit nieuw leven in te blazen. De coolste geheim agent, wiens arrogantie en smakelijke sarcastische Britse humor al decennia lang tot de verbeelding spreken. Een man die iedere vrouw kan krijgen, Martini’s drinkt alsof het water is en niets of niemand uit de weg gaat: James Bond. In Solo komt hij opnieuw tot leven. Hoewel, er wordt een poging gedaan tot.

In het boek Solo viert James zijn 45e verjaardag. Alleen. Hij wordt naar zuid-Afrika gestuurd om een oorlog te beslechten, maar wordt daarbij gedwarsboomd door de plaatselijke militie. Hij wordt zelfs gruwelijk bedrogen door een vrouw waar hij stapelverliefd op is geworden. Als hij wordt neergeschoten zint hij op wraak, en negeert daarbij zelfs M’s opdrachten. Zijn wraakzucht voert hem naar Washington DC, waar hij op een flinke samenzwering stuit.

Laat ik één ding voorop stellen, voor ik met de rest van mijn betoog begin. Het is een goed boek. Er zit vaart in, een flinke plot, verrassende wendingen, wat militair geweld en de nodige diepgang in het personage. Maar… waar is James? De Bond die hier afgeschilderd wordt lijkt wel een broekie. Als het zijn eerste missie zou zijn geweest, was het hele verhaal en James’ houding te verklaren geweest. Maar de James waar William Boyd over schrijft lijkt soms zelfs onzeker. Hij bewonderd vrouwen, maar laat de eerste stap aan hen over, raakt in het eerste deel geen Martini aan en gaat compleet onvoorbereid op pad… Of hebben we dankzij alle films zo’n vertekend beeld gekregen van onze spion?

In het tweede deel van het boek, na zijn herstelperiode, komt James al een stuk beter uit. Hij zint op wraak, en zet nu alles op alles om zijn doel te bereiken. Dan komt James Bond weer meer tot zijn recht. Het blijft vreemd dat James zo snel hotel de botel is op een vrouw, en daar zo verknocht aan is. Zo kennen we hem niet, en dat is wel even wennen! Het verhaal zelf steekt goed in elkaar, en weet zeker in het laatste deel te verrassen en krachtig voor de dag te komen. Een sterke roman!

James Bond: Solo, William Boyd
Atlas Contact, september 2013, 317 pagina’s, paperback.
Prijs: 19.95 euro. ISBN: 9789025441432