Recensie: Jackie & Ryan

jackie and ryan In de film Jackie & Ryan ontdek je wat er gebeurt als twee muzikanten elkaar treffen. In deze hartverwarmende film leer je de reizende muzikant Ryan kennen. Hij verdient zijn kostje met het maken van muziek op straat, soms alleen, soms met vrienden. Tijdens zijn reizen ontmoet hij de ietwat cynische Jackie, een vrouw die met haar dochtertje bij haar moeder inwoont. Al snel wordt duidelijk dat Jackie zelf vroeger ook muzikant is geweest. Maar dat speelt tijdens hun eerste ontmoeting helemaal niet, want daar probeert Ryan Jackie te helpen wanneer ze door een automobilist is aangereden. De hulp wordt dankbaar in ontvangst genomen, maar Ryan vergeet eventjes zijn rugzak mee te nemen. Als hij een minuut later terugkeert naar zijn bezittingen blijken deze gestolen te zijn! Jackie voelt zich natuurlijk ontzettend bezwaard en opgelaten door dit vervelende voorval. Door haar ongeluk is Ryan al zijn bezittingen (uitgezonderd zijn gitaar) kwijtgeraakt. Als blijk van dank besluit Jackie dat Ryan een tijdje bij haar in huis mag komen. Of beter gezegd: eigenlijk dat hij een lachje mag blijven slapen, maar door allerlei omstandigheden en voorvallen weet Ryan telkens weer even langer te blijven. Niet bewust overigens, want ook Ryan blijkt de goedheid zelve te zijn en helpt de drie vrouwen waar hij maar kan. Ondertussen verkeerd Jackie in een soort identiteitscrisis. Vroeger was ze namelijk net zo losbandig als Ryan, maar sinds ze moeder is geworden wordt ze overspoeld door verantwoordelijkheidsgevoelens. Tijdens de gesprekken met Ryan vraagt ze zich steeds vaker af of ze geen spijt heeft gehad van het feit dat ze haar muzikale carrière heeft beëindigd. En zo groeien de twee muzikanten steeds verder naar elkaar toe. Jackie & Ryan lijkt op het eerste gezicht een echte muziekfilm te zijn. Dat had het ook kunnen zijn natuurlijk, alle ingrediënten voor een dergelijke film zijn aanwezig. Toch worden de persoonlijke ontwikkelingen van de hoofdpersonen verheven boven de muziek. Die is natuurlijk ook wel genoeg te horen, en beide acteurs laten ook zien wat ze in huis hebben, maar eerder als een soort achtergrond dan als leidraad van het verhaal. Belangrijker zijn de passie in iemands leven, liefde, verantwoordelijkheid en persoonlijke ontwikkeling. Dat maakt deze film niet een van de meest spannende en spectaculaire films om naar te kijken. Heel erg veel vaart zit er eerlijk gezegd niet in, en ook de ietwat dwepende countrymuziek verandert daar niet veel aan. Wel is het een heel mooi en lief verhaal, van twee gelijkgestemde zielen die elkaar door een vervelend ongeval vinden. Kacie & Ryan, Dutch Filmworks
Tijdsduur: 90 minuten, Speelfilm. Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray