Recensie: J.Rom Force of Gold 1: Schaduw

j.romKen je de boeken over Amoras 2047 al? Een duistere, post-apocalyptische versie van een oudere Suske en Wiske? Dan zul je ook zeker smullen van J.Rom. Daarin blijkt ons alom bekende Jerommeke een ware superheld te zijn, die door allerlei omstandigheden aan lager wal is geraakt. Als je hem leert kennen is hij een gezette veertiger met lang, vies haar, lopend van sigaar naar sigaar, en van kroeg naar kroeg. Tot er ineens een jong meisje op de stoep staat, die lijkt te weten wie J.Rom ooit was. En om zijn hulp in te roepen, want sinds het geheime genootschap waar J.Rom ooit toe behoorde is gestopt heeft het Kwaad vrij spel. En die willen bovendien onze J.Rom erin luizen! Dat lijkt ze ook nog eens te lukken, want tijdens één van de achtervolgingen tussen J.Rom en de slechteriken wordt onze held op film vastgelegd… Gelukkig heeft Epifanie, het meisje dat J.Rom benaderd, een mooie lokatie en ‘e’en van de oude mensen van de oude club voor superhelden, Amanda (aka Birdsong). Zij ontfermen zich over hem, en zorgen ervoor dat J.Rom weer in topvorm komt… en dan? Dat lees je in het tweede deel van deze spannende en duistere stripserie over onze oude vriend Jerom! Dit eerste deel belooft heel wat. Er wordt een wereld van superhelden geschetst, waarin ook de nodige schurken rondlopen. J.Rom is duidelijk aan lager wal geraakt, en dat grimmige beeld strookt natuurlijk niet met het beeld van de stille en zwijgzame Jerom van de bekende Suske-en-Wiske-reeks. Op zich is daar natuurlijk niets mis mee, maar waar Amoras duidelijk in de toekomst speelt is de tijdsbepaling van J.Rom wat lastiger te duiden. De link met de origine van J.Rom is daardoor niet echt te rijmen. Dat het een stoere serie is staat als een paal boven water. De cynische Rom weet van wanten en is een prototype ‘aan lager wal geraakte schurk’, die door een knap meisje van straat wordt geplukt om weer tot zijn positieven te komen. Leuke kwinkslag wat ze voor Jeroms toegeknepen ogen hebben bedacht! J.Rom-Force of gold-Schaduw Standaard Uitgeverij, 56 pagina’s, paperback. Prijs: 7,99 euro. ISBN: 9789002256233