Recensie: Insurgent, Veronica Roth

insurgentHet boek Insurgent is het tweede boek in de Divergent-reeks, waar Inwijding het eerste deel van was. Dit boek, dat de Engelse titel Insurgent draagt in plaats van de eerder bedachte Nederlandse titel Opstand, ter ere van de pas verschenen verfilming van dit deel. Het boek gaat uiteraard verder waar het eerste deel is geëindigd. Tris groeit op in een verscheurde wereld, die helemaal is opgedeeld in facties. Dat hele concept is ooit bedacht, en sinds die tijd niet meer aangepast. Iedereen wordt op een bepaalde leeftijd ingedeeld in de facties. Daarover heb je kunnen lezen in het eerste deel, wat je ook echt moet doen voor je in Insurgent begint: dat zal veel verduidelijken! Aan het hoofd van de Erudieten staat de geestelijk leider van alle facties, Jeanine Matthews. De Erudieten hebben namelijk een manier gevonden om alle anderen te sturen. Niemand die dat echt weet en beseft, behalve de Afwijkenden, zoals Tris: zij ontdekken de waarheid. Op hen heeft ze geen grip. En de Afwijkenden zien ook dat de wereld anders kan en moet. Ze gaat de strijd aan met de Erudieten, samen met een aantal gelijkgestemden, en dat zorgt voor een aantal pittige en heftige confrontaties. Dit deel is dan ook nog rauwer en bruter dan het vorige, met enkele expliciete scènes. Maar Tris is ook een 16-jarig meisje, dat vol gevoelens zit en nog lang niet weet hoe de wereld in elkaar steekt. Ze wordt verliefd, bedrogen, gewond en teleurgesteld. In deze verscheurde wereld, waarin zij een flinke golf aan verandering aanbrengt, is Tris op zoek naar de waarheid en haar plekje in die wereld. Ondertussen heeft ze een heel hechte band met Four (ofwel Tobias, zoals je wellicht weet). Het tweetal blijft zoeken naar een plekje in de facties, zoekend naar een manier om op te komen voor de rechtvaardigheid waar ze naar zoeken. Maar keer op keer worden ze uitgestoten. Zouden ze dan bij de Factielozen gaan behoren? Dit tweede boek uit de Divergent-reeks, Insurgent, dendert voort waar het eerste deel is gestopt. Het boek begint wel met een soort inleiding, maar dan net niet helemaal zoals het hoort. Het lijkt wel alsof Veronica een beetje heeft moeten zoeken naar een manier om dit tweede deel echt te laten starten, wat nooit een goed idee is: het boek heeft een trage start. Blijf echter doorlezen, het heeft je relatief snel in zijn ban .Zeker als je het eerste deel nog vers in het geheugen hebt is dit een must-read!

Divergent 2: Insurgent, Veronica Roth Unieboek het Spectrum, 365 pagina’s, paperback. Prijs: 12,50 euro. Leeftijd: vanaf 14 jaar. ISBN: 9789000344857