Recensie: Inspirerende tuinideeën, Hans Clauzing

Het boek Inspirerende tuinideeën is een project van fotograaf Hans Clauzing. Hij heeft de afgelopen vijf jaar zo’n honderd tuinen en kwekerijen bezocht en gefotografeerd. In samenwerking met 45 tuineigenaren en eigenaren van kwekerijen besloot hij een boek samen te stellen, waarbij hij door het gehele jaar fotografeerde. Het resultaat hiervan ligt nu voor me: een fotoboek met inspiratie voor het gehele jaar. De tuinen worden per situatie omschreven. De eigenaars vertellen over hun tuinen: hoe groot ze zijn, hoe ze zijn ontstaan, over de ligging, de bijzonderheden en waarom ze voor een bepaald motief hebben gekozen. Bij de tuinen in het boek Inspirerende tuinideeën horen natuurlijk een veelheid aan foto’s. Die foto’s zijn vaak overzichtsfoto’s. Doordat er zo veel foto’s getoond worden, zijn die foto’s relatief klein geworden. Dat maakt ze niet altijd even duidelijk en goed zichtbaar. Soms is het even zoeken naar de sfeer en het unieke element dat naar voren moet komen. Ook heb ik tot mijn grote spijt zo nu en dan een onscherpe foto ontdekt, en foto’s die te sterk zijn versterkt, waardoor beeldfouten (artefacten, voor de technici onder ons) zijn ontstaan. Het boek mist vooral door het relatief kleine formaat van de foto’s zijn doel. Mede daardoor ontbreekt het in het boek een beetje aan rust, overzicht en verwondering, en ben je juist op zoek naar een mooie, grote overzichtsfoto van een situatie om inspiratie uit op te doen. Insirerende tuinideeën, Hans Clauzing Aerial Media, 192 pagina’s, gebonden. Prijs: 22,50 euro. ISBN: 9789402600445