Recensie: Inferno, Sony Pictures Home Entertainment (12+)

Inferno is het derde boek van Dan Brown dat verfilmd wordt, waarin ook weer Tom Hanks in de huid kruipt van hoogleraar kunstgeschiedenis Robert Langdon. Ik vraag me af of die hoogleraren allemaal zo’n spannend leven hebben – ik vrees van niet. Robert echter wel. Tenminste, waarschijnlijk wel, want hij wordt wakker in het ziekenhuis met een fikse hoofdwond – zonder zijn geheugen. Hij heeft geen idee meer wie hij is of waar hij is. Wel weet hij dat iemand het op hem heeft gemunt, getuige het feit dat er een gewapende motorrijder het ziekenhuis komt binnenstormen. De jonge dokter Sienna Brooks helpt hem het ziekenhuis uit.

Mysterie op mysterie

Langzaam maar zeker komen ze steeds verder in een spannend mysterie, dat draait om het meesterwerk van Dante Alighieri, Inferno, en een of andere machtswellusteling die de mensheid van de ondergang wil redden door het gros ervan te vernietigen middels een bizar virus. En de lasten van deze kwestie liggen op de ouder wordende schouders van Robert Langdon, die dankzij zijn vrienden, kennissen en kennis over de kunstgeschiedenis van Rome alles op alles moet zetten om de wereld te redden. De vraag is echter: is hij wel op tijd, en wie kan hij vertrouwen?

Goed verfilmd

Laat ik meteen met de deur in huis vallen: beter dan de Da Vinci Code kan een Dan Brown-verfilming niet worden. Beter dan de Da Vinci Code zijn de latere boeken van Dan Brown ook niet geworden. Dus dat. Het verhaal is een stuk vlakker, met veel meer nadruk op de kunstgeschiedenis en feitjes dan op het spannende verhaal van de opkomende vernietiging van de mensheid. Desondanks is de film een goede vertolking van het boek. Natuurlijk zijn er regelmatig wat vrijheden geoorloofd, maar dat moet ook wel. Je kunt niet zo maar een compleet boek verfilmen zonder bepaalde delen weg te laten of iets te buigen om de continuïteit te waarborgen. Wel is het misschien tijd om Tom Hanks af te lossen door een wat jongere acteur: die kan over een paar jaar echt niet meer voor de viriele Robert Langdon doorgaan.

Conclusie over Inferno

Inferno is een heel nette verfilming. Het verhaal mag dan wat warrig zijn, maar zo vond ik het boek ook overkomen. Blijkbaar was ik dus niet de enige! Tom Hanks zet een nette Robert Langdon neer, de omgevingen in Rome zijn sfeervol in beeld gebracht. Laat je lekker verrassen en verbazen door de ingewikkelde structuren die Dan Brown heeft opgezet rondom de misdaden in spe. Door: CooleSuggesties Score: Inferno krijgt 4 van de 5 punten.

Inferno, Sony Pictures Home Entertainment
Tijdsduur: 02:01, actie. Leeftijd: vanaf 12 jaar.