Recensie: Incognito, David Eagleman

Incognito

Doe jij soms dingen zonder dat je weet waarom je ze doet? Dat komt – het ultieme excuus ooit, onthoud hem goed – door je onderbewustzijn. Simpel, toch? Maar: waaróm doe je die dingen, en kun je ze ook gebruiken om je zin te krijgen of te voorkomen dat je stommiteiten begaat? Ja hoor! Dat kan! Want als je begrijpt wat je onderbewustzijn doet, kun je ‘m promoveren naar een bewust proces! En dat bewuste proces, dat is slechts het topje van de ijsberg. Kun je nagaan wat er onder de zeespiegel nog allemaal gebeurt!

Incognito is dan ook een heel interessant, meeslepend en bovendien leerzaam boek. Het is een ontdekkingsreis naar je onderbewustzijn. Als het bewuste brein – het deel dat je beschouwt als jezelf – enkel het topje van de ijsberg is, wat doet de rest dan? In dit breinbrekende boek ontrafelt David Eagleman de wondere wereld van ons onderbewustzijn.

Bovendien geeft het antwoord op allerlei bijzondere vragen: waarom kunnen sommige mensen geuren horen? Waarom is het zo moeilijk om iets geheim te houden? Incognito ontsluiert de ‘verborgen agenda’ van ons brein en ontrafelt vreemde fenomenen als gezichtsbedrog, synesthesie en kunstmatige intelligentie. Dat doet het boek overigens vooral met woorden: hoewel het lekker vlot en makkelijk leesbaar is geschreven, is het toch 99% tekst, zonder onderbrekingen voor (al dan niet nutteloze) illustraties, foto’s of tekeningen. Best bijzonder in een populair-wetenschappelijk boek, maar daardoor krijg je wél een flinke brok aan informatie!

Incognito, David Eagleman
Lannoo, oktober 2012, 276 pagina’s, paperback.
Prijs: 24,99 euro. ISBN: 9789401404310