Spel recensie: Imperial Settlers uitbreiding: Amazones en Tot hier en niet verder

Een tijd terug mochten we kennismaken met Imperial Settlers van White Goblin Games. Sinds dat moment hebben we het spel regelmatig uit de kast gehaald om het te spelen (hoewel we d’r nog steeds een stuk langer over doen dan de aangekondigde tijdsduur). Toch vraagt het spel om uitbreidingen. Ieder volk brengt namelijk zijn eigen speelstijl en dynamiek met zich mee. We ontvingen onlangs twee uitbreidingen voor Imperial Settlers: Amazones en Tot hier en niet verder. Wat vonden we van deze uitbreidingen, en zijn ze de moeite waard? Wij probeerden ze voor je uit.

Amazones

In de uitbreidingsdoos Imperial Settlers: Amazones vind je een volledig deck Amazone-kaarten, 10 kaarten voor elk van de kernfracties en 10 gemeenschappelijke kaarten. Jammer genoeg waren er geen kaarten voor de Atlantiërs of Azteken inbegrepen. De Amazones hebben niet veel extra regels. De belangrijkste toegevoegde regel is waarschijnlijk hoe de Amazones Fundamenten bouwen. Wanneer een Volkenkaart wordt gespeelt om een Fundament te bouwen, wordt de volkenkaart namelijk niet top de aflegstapel gelegd, maar opnieuw in de stapel geschud. Naast de basisset regels en instructies kun je online aanvullende regels inzien voor andere uitbreidingssets.

De kracht van de Amazones

Tot nu toe hebben alle volkeren hun eigen kracht en vaardigheden. De Amazones zijn erg goed in het snel krijgen van hun Volkerenkaarten. Er zijn nagenoeg geen kaarten die meer dan één bron kostte om te bouwen! Veel van deze kaarten vragen alleen een Fundering als prijs. Bijzonder is ook hoe de Amazones hun kaarten spelen. Veel van hun kaarten bieden een bouwbonus. Zo kost een bepaalde kaart bijvoorbeeld maar één basis om te bouwen, maar geeft een arbeider, een goud en een hout als bouwbonus. Zodra je die kaart hebt gespeeld is je buit binnen en kun je hem zonder problemen offeren als Fundering. En aangezien deze volkerenkaarten weer in je deck worden geschud, kun je ze later nog een keer spelen. Dat maakt de Amazones snel en vluchtig. Het vergt minder planning dan andere volkeren!

Tot hier en niet verder

De uitbreiding Tot Hier en Niet Verder is de derde set waarmee je jouw spel van Imperial Settlers kunt uitbreiden. Het voegt nieuwe mogelijkheden en functies toe aan het spel. Het voegt dus geen volk toe, zoals de Amazones hierboven, maar nieuwe elementen die het spel beïnvloeden. Nieuw aan dit spel is de actie Veroveren, waarmee jij locaties van tegenstanders kunt inpikken. Door de juiste fiches in te zetten verover je een gebied van je tegenstander. De meest linkse locatie is het goedkoopst, hoe verder je komt, des te meer je moet betalen. Verdedigingsfiches en samoerai maken het lastiger om een locatie te veroveren. Als troost krijgt de veroverde een inwoner…

Forten en belegeringen

De tweede toevoeging bestaat uit Forten en de actie Belegering. Forten zijn actiekaarten waarmee spelers versterkingen kunnen opbouwen om overwinningspunten te scoren. Die punten bepalen het aantal versterkingsfiches aan het einde van elke beurt. Je kunt maximaal 5 versterkingen bouwen, wat je flink wat versterkingsfiches kan opleveren. Spelers kunnen de Verover-actie en 2 fiches gebruiken om alle versterkingen van een fort te verwijderen.

De uitbreiding Imperial Settlers: Tot hier en niet verder bevat 10 kaarten voor elk van de basisvolken (Romeinen, Japanners, Egyptenaren en Barbaren), maar niet voor de uitbreidingsfracties. Het kaartspel bevat ook 12 gemeenschappelijke kaarten die beschikbaar zijn voor alle spelers.

Recensie over Imperial Settlers Uitbreiding: Amazones en Tot hier en niet verder

Beide uitbreidingen passen naadloos in het basisspel Imperial Settlers. Amazones vond ik persoonlijk een heel fijn volk (ik ben meestal niet zo van het plannen en duik overal in), dat intuïtief speelt en weinig voorbereiding kost. Je zou het qua moeilijkheid kunnen vergelijken met de Barbaren en de Romeinen. Tot Hier en niet Verder brengt een nieuw spelelement in Imperial Settlers, wat wel een kleine oefening vergt. Toch voegt het een nieuwe laag toe in het spel, waardoor het voor mensen die het vaker hebben gespeeld ineens weer een stukje interessanter wordt om te spelen. Je kunt ineens nieuwe locaties verkrijgen, die anders niet toegankelijk zouden zijn voor jouw volk. Ook deze uitbreiding speelt prettig en past perfect in het straatje. Jammer genoeg is de uitbreiding alleen actief voor de basisvolkeren die bij het oorspronkelijke spel behoren.

, White Goblin Games
Genre: bordspel, Tijdsduur: 45 minuten.
Voor 1-4 spelers. Leeftijd: vanaf 10 jaar. Prijs: euro.