Recensie: Ik wil je helemaal, Minella van Bergeijk

ik wil je helemaalEen relatie is als een pizza. Kijk, met die zin heb je meteen mijn aandacht. Pizza. Hmmm! Steek maar van wal, Minella! En dat doet ze zeker, want door het hele boek Ik wil je helemaal heen wordt de vergelijking tussen pizza en relaties gelegd, van bodem, saus en topping. Daarbij worden verschillende vormen van relaties gekoppeld aan pizza’s met een mooie bodem maar een suffe saus en topping, veel saus maar een zwakke bodem (en da’s ook niet goed) tot een pizza met een heel beroerde topping. En natuurlijk legt ze ook uit hoe je de perfecte pizza uhm… relatie opbouwt. De schrijfster van het boek, Minella van Bergeijk, heeft de nodige kennis en ervaring. Ze is niet alleen moeder van drie kinderen en zelf getrouwd, maar is ook landelijk coördinator van de (Pre)Mariage Course. Van haar verscheen eerder het boek Kussengevecht. Want iedere relatie, aldus Minella in Ik wil je helemaal, bestaat uit een aantal verschillende lagen die op elkaar moeten aansluiten. Dat legt ze stap voor stap uit, met praktijkvoorbeelden en kleine opdrachten om naar jezelf en je eigen relatie te kijken. Jammer is wel dat het taalgebruik niet altijd even toegankelijk is. Er zitten nog al wat vergezochte termen in die wellicht wel thuishoren in de relatietherapiewereld, maar die ik als geïnteresseerd lezer niet altijd goed bekend mee ben. Ook zijn niet alle zinnen even vlot en soepel geschreven, waardoor de vaart soms uit het boek wegsijpelt. En dan heb je het wel een boek waar veel pizza’s in voorkomen, hè! Die moeten natuurlijk wel soepel rollen! Ik wil je helemaal, Minella van Bergeijk Ark Media, augustus 2014, 126 pagina’s, paperback. Prijs: 15,95 euro. ISBN: 9789033800627