Recensie: Ik en jij, Niccolo Ammaniti

Jongeren hebben het steeds moeilijker om mee te gaan in de snelle samenleving van tegenwoordig. Het is dan ook niet vreemd dat er ook verschillende boeken over verschijnen, het een wat geslaagder dan het andere. Ik en jij, van schrijver Ammaniti, valt onder de categorie geslaagd.

Ik en jij gaat over een herinnering van Lorenzo, Deze herinnering neemt hem mee naar zijn veertienjarige leeftijd. Lorenzo is een buitenbeentje: hij vindt geen aansluiting, en hij zoekt hem ook zeker niet op. Het is voor hem leven door de overleven, door zo goed mogelijk in de achtergrond op te gaan. Dat lukt meestal ook prima. Tot hij op een keer een vurige wens heeft om erbij te horen, om mee te mogen doen. Dat moment komt als een paar kinderen uit zijn klas op skivakantie gaan. Daar zou hij maar wat graag mee gaan, maar ja, wie zou hém nou uitnodigen? Per ongeluk vertelt hij echter tegen zijn moeder dat hij is uitgenodigd. Lorenzo besluit zichzelf te verstoppen in de kelder van zijn ouderlijk huis. Een kelder, waar genoeg spullen staan om je mee te vermaken, maar waar zijn ouders nooit zullen komen.

In die kelder stapelen de problemen zich echter langzaam maar zeker op. Het grootste probleem, en ook de oplossing voor veel andere problemen, wordt gevormd door zijn oudere zus, de dochter van zijn vader. Ook zij probeert zich te onderscheiden van de omgeving, te overleven, maar doet dat op een iets andere manier dan Lorenzo.

Ik en jij is een geweldig boek, met een flinke psychologische diepgang. Het draait vooral om de zonderlinge Lorenzo, maar ook Oliva’s verhaal wordt kort belicht. Een geweldige novelle over jonge mensen die smachten naar acceptatie, maar bang zijn zichzelf daarin te verliezen. Dat het bij Lorenzo neigt naar vervreemdende trekjes, dat is weer een ander verhaal. Het boek is in ieder geval geweldig geschreven, en zal je geen moment vervelen. De ene bizarre wending volgt de andere op, en voor sommige problemen worden creatieve oplossingen bedacht.

Ik en jij, Niccolo Ammaniti
Lebowski, januari 2013, 128 pagina’s, hardcover.
Prijs: 10 euro. ISBN: 9789048815869