Recensie: Ik ben Pusheen de poes, Claire Belton

Ik ben Pusheen de poes Kattenliefhebbers weten het als geen ander: met katten in huis heb je geen huisdier in huis, maar een huisgenoot. Een veeleisende huisgenoot. Katten hebben geen baasjes, maar bedienden. Daar weet de manga-achtige Pusheen alles van. Volgens Claire is Pusheen de schattigste poes op aarde, maar dan zijn ze die van jou vast vergeten mee te nemen. Of wint Pusheen het toch van schattigheid? Dankzij zijn mollige lichaam en guitige gezichtje maakt hij zeker een goede kans. Maar Pusheen is natuurlijk wel een kat. Daar kun je heel veel over schrijven, maar het laten zien is toch een stuk sneller. En dus doet Claure Belton dat: ik ben Pusheen de poes leert Pusheen je alles over het kat-zijn. over wat je allemaal met een computer kunt doen, bijvoorbeeld, of hoe je moet leven. Alles wat je over katten moet weten is dan ook een onmisbaar hoofdstukje in dit grappige cadeauboekje voor kattenliefhebbers. De plaatjes zijn meestal al heel veelzeggend en duidelijk, maar worden toch nog af en toe aangevuld met een korte zin, die de illustratie nog net iets extra’s geven. Het cadeauboekje is getekend in een schattige manga-stijl, die ook bekend staat als chibli. Dat zie je aan de duidelijke, dikke omlijningen, de effen kleuren en de groteske vervormingen van zowel de poezen als de voorwerpen waarmee ze speelt. Op de achterkant van het boekje lees je wat meer over Pusheen zelf, zodat je meteen kunt kijken of deze kat een beetje overheenkomt met jouw huistijger. Naast Pusheen komt er trouwens nog een kat in het boekje voor: Stormy. Een pluizige, krullige kat, de kitten van Pusheen. Heb je altijd al willen weten wat er in jouw kat omgaat? Dan is het boekje Ik ben Pusheen de poes een mooi beginpunt. Ik ben Pusheen de poes, Claire Belton BBNC, 128 pagina’s, paperback. Prijs: 9,95 euro. ISBN: 9789045317953