Recensie: Ik ben Nummer Vier: Op leven en dood

ik ben nummer vier op leven en doodDe serie Ik ben Nummer Vier gaat inmiddels al heel wat jaren mee. Het eerste deel van de boekenreeks is zelfs verfilmd door Dreamworks, maar helaas bleken de andere boeken niet zo interessant om te verfilmen. Op zich kan ik daar inkomen: er waren een paar delen in deze boekenreeks die niet zo heel erg spannend waren. De laatste paar delen nam de spanning – zeker met de invasie van de buitenaardse Mogadoren – steeds meer toe. In ‘Ik ben Nummer Vier: Op leven en dood’ komt het allemaal aan op een fantastische eindstrijd.

Loriërs in de tegenaanval

In dit laatste deel gaan de overgebleven Loriërs vol in de tegenaanval. Dat moet ook wel, want de mensen op onze planeet zijn absoluut niet opgewassen tegen de brute kracht van de wrede Mogadoren en hun onverschrokken leider, Sétrakus Ra. Die laatstgenoemde blijkt – zo heb je in het vorige deel kunnen lezen, één van de Ouderen te zijn geweest op de Lorische planeet. Een van de wijze bestuurders, die door een lust naar macht naar de Duistere Zijde is overgelopen en het ras aan Mogadoren heeft gebruikt om een eigen leger voor zijn karretje te spannen.

Strijd om aarde

Ik ben Nummer Vier: Op Leven en Dood is een spannend boek dat helemaal draait om actie en strijd. Die gevechten worden best plastisch omschreven – het is dus zeker geen lieflijk en zoet boekje voor watjes. Het is echt een strijd op leven en dood, waarbij de Lorische partij (en dus de mensen op aarde) een handje worden geholpen doordat er ook mensen voorzien worden van buitengewone gaven – de Erfgaven die de Loriërs hun krachten geven. Hoewel dat ook wel voor de nodige verdeeldheid zorgt onder de mensen en het leger…

Menselijk aspect

Wat bijzonder opvalt in dit boek is niet alleen de felle strijd en alle tactische overpeinzingen die er mee samenhangen, maar ook de verbondenheid, de argwaan en het wantrouwen dat de verschillende partijen met elkaar hebben. Ieder van de overlevende Loriërs heeft zo zijn eigen verhaal, veel hebben een bijzondere band met elkaar. Soms positief, soms negatief. Al die verschillen zullen ze nu echter opzij moeten schuiven om die laatste strijd aan te gaan. Ook zullen ze moeten besluiten wie ze zullen vertrouwen, en welke hulp ze zullen accepteren. Zal het ze lukken om de Mogadoren te verslaan voor alle grote wereldsteden tot stof worden gebombardeerd? Het wordt echt een strijd op leven en dood!

Conclusie over Ik ben nummer vier: Op leven en dood

Ik ben Nummer Vier: op leven en dood is een super spannend slotstuk aan deze epische boekenreeks. Hoewel we niet echt te spreken waren over enkele delen maken het eerste boek en de laatste drie het weer helemaal goed. Leef mee met de avonturen van John (nummer Vier) en zijn kameraden op het moment dat de Mogadoren aan hun invasie beginnen. Zal het de jongeren lukken de wereld te redden? Door: Score: Ik ben nummer vier: Op leven en dood krijgt 5 van de 5 punten.

Ik ben nummer vier: Op leven en dood, AW Bruna, 320 pagina’s, paperback.
Vanaf: 15 jaar. ISBN: 9789400508385. Prijs: 17.50 euro.

WIN

Win een Pittacus Lore-pakket met jouw foto’s – fotografeer jezelf als één van je helden (of gebruik Photoshop) om je er uit te laten zien als één van de Lorische helden uit deze boekenreeks. De leukste foto wint een Pittacus Lore pakket! De actie loopt tot en met 30 april. Dit zijn de spelregels: 1. Photoshop of verkleed jezelf als je favoriete karakter 2. Lezers mogen één foto uploaden 3. Zet de foto onder het win-actie bericht op de Facebookpagina Find Number Four 4. De winnaar ontvangt een Pittacus Lore pakket, samengesteld op basis van zijn of haar favoriete karakter