Recensie: If I Stay, 20th century fox

if i stayMet de film If I Stay zijn er in 2014 twee indrukwekkende boeken verfilmd waar je echt van kunt smullen. De andere film was natuurlijk The fault in our stars, of wel Een Weeffout in onze sterren. Het boek If I Stay, in het Nederlands verkrijgbaar onder de titel Als ik blijf, gaat over het meisje Mia, dat ondanks haar muzikale punk-ouders opgroeit tot een begenadigd cello-speler. Ze zit op de middelbare school, waar ze kennismaakt met de rocker Adam. Die valt natuurlijk helemaal in de smaak bij haar ouders, en samen hebben Adam en Mia een gemeenschappelijke liefde: de muziek. Alles gaat goed, totdat Mia solliciteert naar een plekje op het grootste conservatorium in Amerika, terwijl Adam met zijn bandje voeten aan de grond krijgt en veel weg is. Daardoor ontstijgen ze hun eigen vertrouwde dorpse omgeving en groeien ze een beetje uit elkaar, wat de nodige wrijving met zich meebrengt. Maar in If I Stay overkomt Mia en haar familie een drama. Ze krijgen een auto-ongeluk, en Mia raakt in coma. Vanuit het ziekenhuis ziet Mia zichzelf en kan ze rondlopen – ze heeft een buitenlichamelijke ervaring, zoals ze dat noemen. Volgens haar zuster, die in het boek If I Stay een veel grotere rol kreeg, hoort ze dat het vanaf nu van Mia afhangt. Het is haar keuze om te blijven of verder te gaan. Vanuit die plek denkt ze terug aan al die momenten die ze heeft gehad met Adam, haar familie en haar beste vriendin. Je wisselt in de film telkens tussen het heden en het verleden, middels best lange flashbacks. Er is in de film voor gekozen om wat meer aandacht in het verleden te leggen dan in het boek het geval is: bepaalde verhaallijnen zijn weggelaten om de film wat duidelijker (en korter) te maken. Voor de film If I Stay zelf hadden ze ook weinig toegevoegde waarde, je zult ze dus niet snel missen. Het verhaal is verder vrij strak volgens het verhaal van het boek verfilmd. Dat was ook goed mogelijk, aangezien dat boek al heel plastisch geschreven bleek. Een aanrader voor ieder die het boek gelezen heeft – of nog niet. De grafische omschrijving van het ongeluk die je in het boek leest is in de film trouwens weggelaten – die is meer dan kuis.

If I Stay, 20th century fox Tijdsduur: 104 minuten, Romantisch drama. Leeftijd: vanaf 12 jaar. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 16 euro), Blu-ray (ca. 18 euro)