Fruittella bestaat dit jaar precies 80 jaar. Een hele prestatie, en dat is dan ook niet zonder slag of stoot gekomen. Ter ere van dit jubileum is creatief designer Marcel Verhaaf in de pen geklommen, en middels een beknopte omschrijving van de firma Perfetti van Melle en schitterend beeldmateriaal geeft hij een mooi beeld van de 80 jaar die vooraf gingen aan dit alom bekende snoepje!
Want wie is er niet groot mee geworden? De herkenbare vierkante rol is door de jaren heen nauwelijks veranderd. Dankzij de 80 jaar dat het snoepje bestaat is het een vlaag van nostalgie voor de oudere generatie, en puur genieten van de echte fruitsmaak voor de jonge snoepers onder ons. Gezinnen gingen vroeger met de auto naar het zuiden – met Fruitella binnen handbereik. Want zo’n reis kun je natuurlijk niet maken zonder het ‘achterbank-snoepje’! En nog steeds is de Fruittella rol onmisbaar in je handbagage, ook al is de reis per vliegtuig aanzienlijk koster…
In het boek Iconic packaging – de fruittella-rol vertelt Marcel Verhaaf je alles over de geschiedenis van de snoeprol. Daarbij gaat hij kort in op de magie van de marketing, ofwel: hoe is de rol zo beroemd geworden? Want van alle honderden snoepsoorten van Perfetti van Melle is Fruittella misschien wel de meest bekende van allemaal! Daarna gaat hij in op de technische ontwikkelingen, het fabrikageproces van het snoepje, en natuurlijk de ontwikkeling van de rol en alle reclame-campagnes die voor ondersteuning hebben bezorgd. Een supergaaf boek, vol nostalgie, maar ook wel met een paar openbaringen die je of nog meer respect doen hebben, of die een beetje van de magie wegnemen. Om daarna het laatste Fruittella-snoepje uit de rol te eten… tja, dan voel je je toch wel één met het merk!
Iconic Packaging-de Fruittela-rol, Marcel Verhaaf
BIS uitgevers, juni 2012, 64 pagina’s, hardcover.
Prijs: 12 euro. ISBN: 9789063692933
Boeken koop je bij je plaatselijke boekhandel.
Online bestellen kan onder andere op: