Recensie: Hush, Hush en Crescendo, Becca Fitzpatrick

hush-hush-hush-hush-saga De eerste twee delen uit de Hush-Hush saga weten absoluut indruk te maken. Deze debuutserie van Becca Fitzpatrick is al een tijdje op de markt – de boeken zijn al in 2008 in het Nederlands verschenen, maar hebben nu een nieuwe impuls gekregen – en hun oorspronkelijke, Engelse titel. De serie gaat over een meisje, Nora Grey. Ze woont met haar moeder in een Amerikaans stadje, zit op een onvervalste high-school en leeft haar leventje in de schaduw van de rest, samen met haar wulpse BFF Vee, een echte mannenjager. Alles gaat zijn gangetje, tot er een mysterieuze jongen bij Nora in de klas komt: Patch. Een stille jongen met donkere ogen, die gekleed gaat in het zwart. Als ze tot overmaat van ramp ook nog elkaars biologiepartner worden, blijkt Patch ontzettend veel over Nora te weten. En ziet ze hem overal waar ze komt – van de bibliotheek tot haar favoriete eettentje. En vreemd genoeg vind Nora dat helemaal niet zo erg, hoe creepy Patch soms ook kan zijn. Langzaam maar zeker wordt duidelijk wat er aan de hand is, en wordt je meegezogen in en wereld van engelen, gevallen engelen, wraak, nephilim en mogelijkheden om weer terug te keren naar het engelenrijk, waar Nora een rol in blijkt te spelen. Maar ondanks het feit dat Patch behoorlijk eng uit de hoek kan komen blijkt het niet het enige gevaar te zijn in het stadje… er zijn nog meer vreemdelingen die ineens boven komen drijven, en die het op Nora gemunt lijken te hebben. Maar wie, en waarom? In het tweede deel van de Hush-Hush-saga, Crescendo, gaat het verhaal gewoon verder. Nou ja… gewoon… Crescendo draait vooral om de geschiedenis van Nora’s vader, en vooral de moord op haar vader. Patch lijkt er meer van te weten, maar houdt angstvallig zijn mond, waardoor het soms bijzonder frustrerend is voor Nora. Dat ze nog steeds verliefd op elkaar zijn blijkt zonder meer uit de omschrijvingen – de spanning en aantrekkingskracht is goed verwoord. De kracht van deze saga is waarschijnlijk dat het grotendeels afspeelt in de ‘normale’ wereld, en dat de terminologie zo veel mogelijk achterwege wordt gelaten. Het is een normaal leesbaar boek geworden, dat ook voor niet-fantasy-fans heerlijk lezen is. Dat komt vooral door de enorme vaart waarmee het verhaal verteld wordt, en de vele wendingen die het verhaal kent. Becca heeft een redelijk origineel verhaal op een nog originelere manier weten te brengen, en dat heeft al jarenlang mensen weten te bekoren. Deze nieuwe uitgave ziet er stoer uit, en komt op het juiste moment in herdruk.

Hush Hush / Crescendo, Becca Fitzpatrik uitgeverij Moon, 360 / 388 pagina’s, paperback. Prijs: 19,99 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789048829002 / 9789048829026