Recensie: Hummingbird, Dutch Filmworks

Joey Jones is een Britse soldaat. Hij heeft bij ed Special Forces gevochten in het Midden-Oosten. Daar heeft hij een wraakactie uitgevoerd en willekeurig mensen vermoord, en dat wordt hem niet in dank afgenomen. Alles is namelijk opgenomen via onbemande vliegtuigen, de zogeheten Hummingbird. Bij terugkomst in Groot Brittannië is hij dan ook direct ondergedoken en zwerft hij door de straten van Londen. Hij is aan de drank en drugs geraakt, en vormt daar samen met een meisje een soort team, een koppel. Op een avond worden ze lastiggevallen, en worden ze uit elkaar gedreven.

Joey komt in een verlaten huis terecht, en ontdekt dat de bewoner van het pand een lange tijd afwezig zal zijn. Dat schept mogelijkheden, en Joey verblijft een tijdje in het huis. Hij kickt af van drank en drugs en gaat weken bij een Chinees restaurant. Daar ontdekken ze al snel dat hij meer in zijn mars heeft, en wordt door de eigenaar van het restaurant ingehuurd. Dat is namelijk baas van de plaatselijke Chinese Maffia, en die kunnen wel een spierbundel als Joey gebruiken om ‘zaken geregeld te krijgen’.

Joey zakt steeds verder in het misdaadwereldje, maar is zijn oude vriendin niet vergeten. Hij wil wraak op de mannen die hen die avond hebben lastiggevallen, en waarna het meisje is verdwenen. Hij wordt echter regelmatig lastiggevallen door zijn verleden, en ziet af en toe kolibri’s (hummingbirds) rondfladderen. Door zijn contacten in de onderwereld komt hij echter wel dichter en dichter bij zijn doel, en dat doel verschuift nog wat verder als hij ontdekt dat het meisje zelfs vermoord is!

Ondertussen doet hij ook wel wat goeds: hij helpt de non die voor de daklozen zorgt: die hem al die tijd eten heeft gegeven en voor hem heeft gezorgd. Dat zorgt voor een vreemde verhouding, waarbij ze langzaam naar elkaar toe groeien en verliefd worden op elkaar. Zou het wat kunnen worden, een non en een soldaat in de onderwereld?

Hummingbird is een redelijk standaard actiefilm, met de verplichte onderdelen: een onverwachte liefde, wraak, romantiek, en natuurlijk de bekende vechtactie van Jason Statham. Want dat is natuurlijk de film waaraan het verhaal is opgehangen. De film is leuk, maar het verhaal duurt wel even voor het op gang komt. Bizar overigens om Statham als zwerver te zien. Wat sluik, dun haar met iemand kan doen!

Hummingbird, Dutch Filmworks

Tijdsduur: 100 minuten, Actie.
Verkrijgbaar op: DVD (ca. 13 euro), Blu-ray (ca. 15 euro)