Recensie: Ik hou van Holland bordspel, Identity Games

Ik hou van Holland bordspel normal

Al jarenlang vermaakt Nederland zich met het televisieprogramma Ik hou van Holland, gepresenteerd door Linda de Mol. In dit programma strijden twee teams tegen elkaar: het Oranje team tegen het Rood-Wit-Blauwe team. Beide teams hebben een captain, en drie teamleden. In alle rondes waarin de beide teams het tegen elkaar opnemen, speelt 1 thema een centrale rol: Holland! Want ons landje, hoe klein ook, blijkt een heel rijke geschiedenis te hebben aan verschillende zaken. De vraag is echter: hoe goed kennen de beide teams Holland, de taal, de geografie, de geschiedenis?

Dit succes laat zich natuurlijk prima vertalen naar de huiskamer. Het bordspel Ik hou van Holland zorgt dan ook zonder twijfel voor een hilarisch vermaak en menig avond lol en plezier. Met dit bordspel speel je de bekende onderdelen uit het televisieprogramma na: Geen ja, nee en uh, de spellingronde, woordslang, kaaswerpen, het roddelen, spreekwoor tekenen, en natuurlijk het Hoger-lager finalespel. Om de puntenteling wat eenvoudiger te maken (en het spel wat spannender) worden hier geen punten geteld, maar krijg je een stapeltje oer-Hollandse guldens, die je kunt verdienen per beurt.

Natuurlijk zijn er nog een paar andere aanpassingen die gedaan moeten worden. Misschien heb je wel geen persoon beschikbaar die – net als Linda de Mol – teamcaptain kan spelen? Geen nood, aan alles is gedacht. Laten we bij het begin beginnen. Het spel bestaat namelijk uit 165 opdrachtkaarten. Daarvan maak je 9 stapels, ieder met 18 kaarten. Om je te helpen staat op de achterkant van iedere stapel een symbool. Zorg dat de vier finalekaarten onder op de stapel liggen. Leg de stapeltjes naast elkaar op tafel. Ieder team kiest nu een stapeltje uit. Dat zijn hun opdrachten! Als er geen quizmaster beschikbaar is, lezen de teams telkens een opdracht voor. De kleur op de achterkant van de kaart geeft aan welk team de vraag voorleest. Op de voorkant van de kaart staat de opdracht en de oplossing: rechtsboven zie je een vlag: die geeft aan welk team de opdracht moet uitvoeren. Helder, toch? En zo voorkom je dat één team vaker aan de beurt is dan het andere. Door de verschillende stapeltjes wordt er namelijk vanzelf een leuke volgorde bepaald!

In het spel zelf zitten nog het finalerad, een speelbord met de kaart van Nederland (voor het kaasschuiven), een cd met muziekopdrachten mét bijbehorende zoemer en het eerder genoemde stapeltje met geld. Zelf moet je zorgen voor pen en papier en een stopwatch (die zit wel op je smartphone, hoor). Leuk detail is de gratis app die je kunt downloaden, als alternatief voor de cd. De stopwatch speelt overigens best een belangrijke rol in het spel, de meeste spelrondes zijn aan tijd gebonden.

En dan kan de pret beginnen! Door de opdrachten en de interactie tussen de beide teams en de teams onderling kan het niet missen dat het een vrolijke bende wordt. De afwisseling in spellen en opdrachten zorgt voor een mooie dynamiek, en het geld verdienen is natuurlijk ontzettend leuk. Je smartphone of tablet speelt in dit spel best een belangrijke rol: ten eerste kun je ‘m inzetten als stopwatch, maar ook voor de muziekvragen zet je ‘m in. Erg handig en slim! Er is slechts één nadeeltje: wat als je alle kaartjes uit je hoofd weet?

Ik hou van Holland bordspel, Identity games
Prijs: 24,99 euro. Uitgebracht . Leeftijd: vanaf 12 jaar.
Aantal spelers: 2 teams. Speltijd: ongeveer 30 minuten