Recensie: Hotdog, Arja Veerman

9789044819151 hotdog

In het bijzondere boek Hotdog heeft hoofdrolspeelster Doenja een trieste ervaring: haar moeder is overleden! Door een exploderend borstimplantaat nota bene. Want als er één ding is dat haar moeder graag wilde worden, is het wel model. En daar horen blijkbaar implantaten bij. Na de dood van haar moeder kijken veel mensen anders tegen Doenja en haar vader, eigenaar van een snackbar, aan. Veel mensen willen helpen, maar doen meer kwaad dan goed.

In het boek komen nog heel wat meer verhaallijnen voor: Doenja’s vrienden Jamie en Floris beleeft ze spannende avonturen in het bos, als ze een verlaten treinstel ontdekt waar een totempaal voor staat – en waar een indiaan in woont. Of Floris’s vader, die attracties uitvindt voor pretparken. En een man met stalen punten op zijn schoenen, wiens hond is overleden. En dan zijn er nog de diefstallen die in het dorpje zijn gedaan. Heeft de halsketting, die Doenja van haar oom Bennie heeft gekregen, daar iets mee te maken?

De schrijfstijl van Hotdog is kort en vluchtig. Korte zinnen, heldere woordkeuzes en veel krachttermen zetten het verhaal in een goede vaart. Door de vele verhaallijnen die in het boek zitten verwerkt komt het echter niet helemaal lekker van de grond. Ook is Doenja’s houding vaak wat onverschillig of rebels, maar dat mag je van een meisje in haar leeftijd ook wel verwachten nadat haar moeder is overleden. In Hotdog worden vaak hardop vragen gesteld over de mysteries die komen gaan, en die jij als lezer eigenlijk zelf zou moeten stellen. Het boek leest dan ook rechtlijnig en eenvoudig door, zonder al te veel verrassingen en ingewikkelde verhaalontwikkelingen. Een leuk boek voor als je even een spannend boek wil lezen. De zachte en vrolijke potloodtekeningen, die een beetje manga-achtig aandoen, passen niet bij de schrijfstijl.

Hotdog, Arja Veerman
Clavis Books, juni 2013, 99 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789044819151