Recensie: Homefront, Dutch Filmworks

HomefrontPhil Broker (gespeeld door Jason Statham) is jaren geleden undercover geweest bij een motorbende. Hij wist de hele club op de rollen, maar door een misverstand (en behoorlijk wat triggerhappy politie-agenten) kwam de zoon van de bendeleider om het leven. Door ongeveer 50 kogels. En dat zit het baasje toch dwars! Inmiddels is Phil onder een alias gesetteld in een rustig dorpje, ergens in America, samen met zijn dochter. In het dorpje woont echter een drugshandelaar, Gator, die er zelfs een klein laboratorium op nahoudt. Hij wordt getolereerd door de plaatselijke politie, maar wanneer hij het groter gaat zoeken komt hij in aanraking met één van de oud-bendeleden die Phil ooit heeft opgerold. En aangezien Phil de drugshandelaar dwars heeft gezeten, zint die laatste op wraak. Het is natuurlijk erg makkelijk om de motorbende het klusje te laten klaren, maar voor hij het weet escaleert de kwestie en komt er een hele club gewapende mannen naar het dorpje om Phil om het leven te brengen. De film heeft niet zo’n bijster intelligent verhaal. Om Stathams vechtkunsten een beetje te laten showen zijn er een paar zinloze actiescènes in het eerste deel van de film (ik bedoel: zijn benzinetank zat bijna vol… voor iemand die een low profile moet houden zou dat toch genoeg moeten zijn??) wordt het in het tweede deel toch echt spannend, vol schieten, achtervolgingen en een touwtrekken om Phils dochtertje. Als ik aan een puntensysteem zou werken zou het eerste deel een zesje krijgen op de schaal van actiefilms, het tweede deel een dikke acht. Volhouden dus, die eerste helft! Homefront, Dutch Filmworks
Tijdsduur: 100 minuten, Actie. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 16 euro), Blu-ray (ca. 18 euro)