Recensie: Hoe word je een piraat? Cressida Cowell

Stikkum Stoere Steurkop de Derde, zoon van de Vikinghoofdman van de Stam van de Harige Hufters, is niet zo stoer als zijn naam. Zijn leeftijdsgenoten zijn stuk voor stuk veel stoerder en ze noemen hem dan ook Waardeloos.
Stikkum traint om piraat te worden. Wat gebeurt er als er iemand zegt: ‘Doe deze kist niet open!’ Stikkum ontdekt wat er gebeurt als de kist niet één, niet twee, maar drie keer open gaat.

Hoe word je een piraat is het vervolg op het razend succesvolle boek Hoe tem je een draak (lees hier onze recensie over Hoe tem je een draak). Want waar Vikingen natuurlijk om bekend stonden was niet hun verstandhouding met draken en de goden, neen, dat was hun onverschrokken gedrag op zowel het land als ook op het water! Vikingen waren eersteklas piraten. En dat neemt deze stam dan ook niet licht op. Jongemannen worden al vroeg opgeleid tot het nobele vak van piraterij, met alle facetten en eigenaardigheden van dien. Dit boek heeft ook weer als uitgangspunt dat het een vertaling van de memoires van onze Stikkum in hoogst eigen persoon zelf is, waardoor het boek rijkelijk geïllustreerd is met handgeschreven teksten en krabbelige pentekeningen. Natuurlijk kan Stikkum nog steeds met de draken communiceren, wat ook hier weer in het wat vervelend bibberige cursieve lettertype is weergegeven. Toegegeven: het maakt direct duidelijk dat om Draaks gaat, en dat draken nu eenmaal een wat bibberige tongval kennen, maar mijn keuze was misschien iets vlammender geweest. Desondanks is het ook weer een heerlijk boek om te lezen, met gelukkig een wat zelfverzekerde Stikkum in de hoofdrol. De avonturen zijn daardoor wat leuker en vrolijker te lezen, hoewel Stikkum nog steeds het mikpunt is van spot en jaloezie weet hij wat beter van zich af te bijten. En al helemaal als blijkt dat hij bijzonder goed overweg kan met een zwaard… Wederom een aanrader, met Stikkum Stoere Steurkop de Derde in de hoofdrol!

Hoe wordt je een piraat? Cressida Cowell
Uitgeverij Moon, mei 2011, 224 pagina’s, hardcover.
Prijs: 11,95 euro. Leeftijd: vanaf 10  jaar. ISBN: 9789048808991