Recensie: Hoe word je een Gamemeneer? Don Borren

Hoe word je een GameMeneerYouTubers zijn eigenlijk de celebrity’s onder de vloggers. De entertainers, de mensen die anderen graag vermaken en informeren. Er zijn inmiddels honderden – wat zeg ik – duizenden vloggers, waarbij er een aantal met kop en schouders boven de rest uitsteken. Don Borren is daar één van. Zijn kanaal is goed voor meer dan 600.000 volgers (!) en dagelijks post hij over zijn favorieten onderwerp: gamen!

Game on

Maar de vraag komt al snel naar boven: hoe word je een gamemeneer? Want eerlijk is eerlijk: CooleSuggesties loopt best goed, maar ik ben toch wel regelmatig jaloers op het succes dat deze vloggers hebben. Waarom zij wel en ik niet? Nou ja – deels natuurlijk omdat ik blog 🙂  dat is al een groot verschil, en eerlijk gezegd zou ik ook niet al die tijd in een vlog kunnen steken zoals zij dat doen en deden. Je moet nu eenmaal keuzes maken, en bloggen kost relatief veel minder tijd dan het voorbereiden, opnemen en bewerken van een YouTube filmpje. Tenminste, als je een professioneel uitziend filmpje wil maken. Anyway – ik dwaal af. in het boek Hoe word je een gamemeneer stelt Don zichzelf juist die vraag. Daarbij kijkt hij naar zijn eigen verleden, maar vraag hij ook mensen in zijn direct omgeving hoe zij over hem denken. Interessante stof, kan ik je vertellen!

Analyse

Natuurlijk kan Don niet precies zeggen hoe je een Gamemeneer wordt. Wel vertelt hij hoe hij het heeft aangepakt. Hoe hij zijn activiteiten plant, wat zijn eerste filmpjes waren, hoe hij was als kind. Een leuk levensverhaal, dat vlot geschreven is en zowel leuk als informatief is om te lezen. Daarnaast vraagt hij een paar mensen in zijn omgeving het hemd van het lijf… over zichzelf. Daarbij wisselt hij soms van Don naar zijn alterego, Gamemeneer, om op die manier zichzelf te kunnen ondervragen. Leuk gedaan, en tekenend voor de manier waarop hij zijn filmpjes insteekt.

Conclusie over Hoe word je een Gamemeneer

Dit boek zal je geen concreet antwoord geven op die vraag, helaas. Je zult het tussen de regels moeten doorlezen. Wel geeft Don goede en soms ijzersterke tips over hoe hij het heeft aangepakt. Gaaf is om te lezen hoe bepaalde elementen in zijn filmpjes tot stand zijn gekomen: het logo, het poppenhoofdje, of de Kaaa!-kreet. Leuk om te lezen, vrolijk vormgegeven en heel openhartig. Door: Score: Hoe word je een Gamemeneer krijgt 8 van de 10 punten.

Hoe word je een GameMeneer, Lev., 224 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 8 jaar. ISBN: 9789400508668. Prijs: 14.99 euro.