Recensie: Hoe vang je een mummie? Geronimo Stilton

Hoe vang je een mummie

Hoe vang je een mummie? is het vierde deel uit de ‘groene reeks’ van Geronimo Stilton, een nieuwe manier om de verhalen te ordenen. Dit verhaal is geschreven door Duifje Duistermuis, en door Kablong afgeleverd bij Geronimo op het moment dat hij zich moest haasten om samen met zus Thea en zijn grootvader naar een belangrijk bal moest vertrekken.

Het verhaal begint op het moment dat er een een geheimzinnig pakket werd bezorgd op het Schedelslot, het kasteel waar Duifje en haar familie woont. Er stond nadrukkelijk op geschreven dat het pakket niet mocht worden opengemaakt, maar natuurlijk konden de tweeling Grap en Grol het niet laten om het pakket open te maken. Daarin bleek de sarcofaag te zitten van een oude Egyptische mummie, van een verwende Egyptische prinses, Joeline Nefertite. Een ontzettend verwende prinses nog wel, die alles te min vond en alles stukmaakte. Niet erg prettig, want als de prinses nog langer in het Schedelslot ronddwaalt zou er weinig meer van overblijven!

Gelukkig komen Duifje en Geronimo achter het geheim van de mummie, maar helaas niet hoe ze de mummie weer terug kunnen sturen in haar sacrofaag, om zo de rust weer te doen wederkeren in het Schedelslot… de vraag blijft dus: hoe vang je een mummie? Of beter: hoe vang je een verwende prinses? Dat wordt bovendien nog eens bemoeilijkt door het feit dat de prinses er met de lijkwagen vandoor is gegaan, om zo de Vallei der Ijdele Vampiers onveilig te maken. Het blijkt nu aan Geronimo te zijn om het hart van de prinses te veroveren… verkleed als Egyptische Farao moet hij zijn uiterste best doen om te prinses te versieren en haar ten dans te vragen, zodat ze moe genoeg is om terug te keren naar de sarcofaag.

De boeken van Geronimo Stilton blijven super leuk en spannend. Dit deel gaat een beetje in op de oude Egyptenaren, maar het meest leerzame deel van Hoe vang je een mummie? zit hem wel in de vele spreekwoorden en gezegden die in het boek gebruikt worden – telkens vind je aan de kantlijn een korte omschrijving met uitleg.

Hoe vang je een mummie? Geronimo Stilton

Illustrator: Giuseppe Ferrario
De Wakkere Muis, 119 pagina’s, hardcover.