Recensie: Hoe schrijf ik zelf een waanzinnig boek?

hoe schrijf ik een waanzinnig boekHeb je er wel eens over nagedacht om een boek te schrijven, of een verhaal? Dan is het soms lastig zoeken naar een geschikt beginpunt. Het boek Hoe schrijf ik zelf een waanzinnig boek? is een leuk beginpunt. Het is geschreven door dezelfde auteurs van De Waanzinnige Boomhut van 13 verdiepingen. En dat merk je! Niet alleen aan de vele voorbeelden uit de boekenreeks, maar ook door de bizarre humor waarmee het boek geschreven is.

Zelf schrijven

Gelukkig is Hoe schrijf ik een waanzinnig boek geen echt studieboek met regeltjes waar je je aan moet houden. Nee, de schrijvers vertellen juist uit eigen ervaring hoe zij verhalen bedenken en boeken schrijven, met veel voorbeelden en veel grapjes. Door de hoofdstukken heen en aan  het einde van de hoofdstukken vind je regelmatig korte suggesties om zelf aan de slag te gaan met het schrijven. Want als er één ding is wat dit boek goed doet, is je inspireren tot schrijven! Weet je even niet waar over? Dan geven Andy en Terry je meer dan genoeg voorbeelden!

Bloederig

Wat ik wel jammer vind aan het boek, is dat de vele voorbeelden behoorlijk bloederig zijn. Er gaat bijna geen pagina aan uitleg voorbij dat er niemand door gaat of er bloed vloeit. De voorbeelden zijn heel beelden en sprekend. Lekker vlot en heel leuk geschreven. Met de nodige bloederigheid, zoals gezegd. Maar dat past ook wel bij de stijl van het boek. Leuk is zeker ook dat er zoveel verwezen wordt naar de verschillende Boomhut-boeken. Zo kom je er langzaam achter hoe de twee mannen tot hun bizarre ideeën zijn gekomen. Heel eerlijk en open vertellen ze over hun manier van schrijven. De regels die ze volgen als het aankomt op de schrijfregels, maar ook de regels die ze breken om tot hun fantastische boeken te komen. Als je eenmaal weet hoe zij aan hun inspiratie komen, ontdek je zelf ook nieuwe bronnen. Dat is nou precies waar het hier om gaat! Voor je het weet bouw jij je eigen boomhut op papier. Of een schip. Een dierentuin, misschien? Of een monsterparadijs?

Ga direct naar Hoe schrijf ik zelf een waanzinnig boek? op BOL.com.

Recensie over Hoe schrijf ik zelf een waanzinnig boek?

Een leuk boek vol inspiratie, maar een echte cursus boek schrijven is het helaas niet. Daarentegen teven de beide heren je meer dan genoeg ideetjes om zelf aan de slag te gaan, en vertellen ze in geuren en kleuren over hun eigen schrijfervaringen.

Hoe schrijf ik zelf een waanzinnig boek?,
Illustrator: Terry Denton
Uitgever: Lannoo, 240 pagina’s, hardcover.