Recensie: Hoe Napoleon zijn verjaardag vierde, Danny de Vos

9789022331132 hoe napoleon zijn verjaardag vierdeDe titel Hoe Napoleon zijn verjaardag vierde gaat niet direct over Melle Kriekemans, de hoofdpersoon van dit boek. Die titel verwijst eerder naar zijn vader, die helemaal fan is van alles dat met Napoleon en zijn veldslagen. En aangezien het in 2015 200 jaar geleden is dat Napoleon zijn nederlaag leed in Waterloo moet dat natuurlijk groot herdacht worden. En was deze advocaat al druk, dankzij de drukte en rumoer die rond de grote Napoleon-viering krijgt hij het nog veel drukker! En van zijn moeder, die ergens anders woont (Melles ouders zijn gescheiden) hoeft hij ook niet veel te verwachten. Dus trekt Melle veel op met zijn rebelse negentienjarige overbuurmeisje Eva. Door al die onzekerheden en verwarringen in Melles leven is hij een echte puber. Als hij tijdens een geschiedenisles ontzettend bijdehante opmerkingen plaatst op een enqueteformulier krijgt hij een heel bijzondere opdracht. Hij moet een stamboom maken die drie generaties teruggaat. Daar heeft hij niet zo’n zin in, maar door het Koreaanse meisje Yo wordt hij uiteindelijk toch erg gemotiveerd om onderzoek te doen. Behalve de overgrootvader aan moederskant, OG nummer 5… heeft die wel bestaan? Melle besluit zijn tanden er eens goed in te zetten, en samen met Eva en Yo ontdekt hij heel wat bijzonders over zijn overgrootvader! Hoe Napoleon zijn verjaardag vierde is een heel bijzonder boek. Het gaat namelijk niet alleen over Melles achtergrond, maar het wordt afgewisseld met een spannend verhaal over een gezonken koopvaardijschip, dat vol goud en schatten zou zitten! En die twee verhalen blijken ineens met elkaar verweven te zijn. Maar hoe? Dat zul je zelf moeten ontdekken. De twee verhaallijnen kun je trouwens heel goed uit elkaar houden. Het verhaal van Melle is geschreven in een wat klassiek lettertype, met ‘schreef’ zoals die streepjes heten. Het verhaal van een oude strandjutter en zijn geheime schat is geschreven in een ‘schreefloos’ lettertype, dus zonder die streepjes. Het verschil zie je meteen! Dit boek is een heerlijk boek. Hoe Napoleon zijn verjaardag vierde is vlot geschreven, en beschrijft allerlei gebeurtenissen door elkaar zonder dat je het spoor bijster raakt. En dat is zeker knap! Het verhaal is grappig, een beetje brutaal, maar heeft ook ontroerende en spannende momenten. Daardoor is het geschikt voor jongens, maar ook voor meisjes.

Hoe Napoleon zijn verjaardag vierde, Danny de Vos Manteau, 253 pagina’s, paperback. Prijs: 14,99 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789022331132