Boeken koop je bij je plaatselijke boekhandel.
Online bestellen kan onder andere op:
Recensie: Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt, Dale Carnegie
How to Win Friends and Influence People. Dat móet wel een titel zijn die je bekend voorkomt. Het boek bestaat namelijk al een paar jaar: het is voor het eerst verschenen in 1936, geschreven door Dale Carnegie. De grondlegger van de zelfhulpboeken, workshops en al dat soort dingen. Veel van de belangrijkste verkooptrucs die je tegenkomt (zoals om de zin iemands naam noemen) vinden hun oorsprong in dit boek. Maar nee, het is geen verkopersbijbel!
Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt is een boek over hoe je kunt omgaan met mensen, zonder ze direct voor het hoofd te stoten en weg te jagen. Een flinke klus voor veel mensen, die recht voor hun raap zeggen wat ze denken. Dat kan subtieler! Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt bestaat uit vier onderdelen. Het begint met Basistechnieken voor het omgaan met andere mensen, deel 2 gaat in op zes manieren om jezelf bemind te maken, in deel drie lees jehoe je anderen tot jouw standpunt kunt bekeren en in het vierde en laatste deel lees je hoe je een leider kunt zijn: hoe je anderen kunt veranderen zonder aanstoot te geven of onlustgevoelens op te wekken.
In deze omschrijvingen lees je het al: het taalgebruik is niet altijd van deze tijd. Soms valt dat redelijk op, maar meestal niet. De schrijfstijl is heerlijk, het is geschreven zoals de beste man vertelde. En dat is vol overgave, enthousiasme en vooral energie. De grootste aanwijzing van de ouderdom van het boek zitten hem vooral in de omschrijvingen en anekdotes: zijn ervaringen met de eerste wereldoorlog, bijvoorbeeld. En dan is het ineens best grappig om een anekdote die begint met ‘enkele jaren geleden was er een man op cursus’ te bedenken dat ‘enkele jaren geleden’ gelijk staat aan bijna 100 jaar! De inhoud van het boek is echter nog niet achterhaald. Omgaan met mensen blijkt tijdloos te zijn.
Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt, Dale Carnegie
Pearson Benelux, juli 2013, paperback.
Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789043029933