Recensie: Hoe bak ik brood? Emmanuel Hadjiandreou

Een steeds grotere groep mensen is bezig met het zelf maken van lekker eten. Niet alleen een lunch, ontbijt of diner, maar ook basismiddelen als brood behoren tot voedsel dat steeds vaker zelfgemaakt wordt. Logisch, want zelf brood bakken geeft iedere keer weer een stuk voldoening: als je het deeg ziet rijzen, een vers, heerlijk geurend brood uit de oven haalt, en zelfs iedere keer als je er van eet! Maar: brood bakken is niet heel makkelijk. Natuurlijk zijn de stappen die je moet volgen niet moeilijk, maar brood geeft wat je er in stopt. Liefde en aandacht proef je zonder twijfel terug.

In het mooie boek Hoe bak ik brood? wordt je in een aantal verschillende hoofdstukken door een aantal facetten van brood bakken geleid. Hoe bak ik brood? bevat meer dan 60 eenvoudige, stap voor stap gefotografeerde recepten. Zo lees je niet alleen hoe je de broden moet bakken, maar kun je bij vrijwel iedere stap ook zien hoe de tussenstap eruit zou moeten zien.

Dit alles is geschreven en getoond door de ambachtelijke bakker Emmanuel Hadjiandreou. Je krijgt niet alleen tips over hoe bloem en gist nu eigenlijk werken, maar ook over hoe je sodabrood en een eenvoudig witbrood maakt dat de basis vormt voor gistbroden als bagels, ciabatta en walnotenrbood. Daarnaast is er veel aandacht voor rogge en spelt, want dat zijn, net als maïsmeel, rijstebloem, aardappelmeel en boekweit, ingrediënten die uitstekende broden opleveren. Verder leer je om met een klein beetje zelfgemaakte zuurdesemstarter je eigen zuurdesembroden te maken.

En natuurlijk kun je niet alleen leven op gezonde kost: Hoe bak ik brood? sluit af met heerlijke zoetigheden, zoals croissants, pains au chocolat en Franse brioches. Hopelijk zal dit boek er niet alleen voor zorgen dat fervent broodbakkers meer suggesties en recepten krijgen aangerijkt, maar ook dat mensen die nog twijfelen over de streep worden getrokken. Kneden, mensen, kneden! En daarna genieten van je arbeid en geduld!

Hoe bak ik brood? Emmanuel Hadjiandreou
Becht Uitgevers, maart 2013, 176 pagina’s, hardcover.
Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789023013730