Recensie: Het wiebelmannetje, Harald Timmer

Wiebelmannetje

Voor deze recensie maak ik een grote uitzondering. Wat? Waarom? Welnu: ik ga twee boeken in één verhaal verwerken. Het gaat om het inleidende boek over het Wiebelmannetje, en het tweede deel, Het Wiebelmannetje en de klutskuikens. Ze passen namelijk zo goed op elkaar, dat ze eigenlijk gebundeld hadden moeten worden in een enkel boek.

In het eerste boek van het Wiebelmannetje maken we kennis met Wiebe, die liever geniet van het leven dan dat hij hard werkt. Als hij zijn werk eens verzaakt en gaat vissen, komt hij in een roze toverwolk terecht: hij wordt wakker aan de andere kant van de rivier, waar hij al snel kennismaakt met kabouters. En… hij kan niet stoppen met bewegen. Hij blijft maar wiebelen, vandaar zijn nieuwe naam.

Aan het einde van hoet boekje merkt hij dat het wiebelen best handig kan zijn, en dat hij zelfs de kaboutertjes kan helpen. Een korte conclusie met een redelijk lange aanloop. Vandaar dat het tweede boek perfect als tweede hoofdstuk gebruikt kan worden. Het gaat veel dieper in op het wiebelen. Hij ontdekt bijvoorbeeld dat het lastig is om te blijven wiebelen, zeker omdat hij het zo krachtig doet. Stoelen wiebelen stuk, kopjes vallen van tafel… het is veel meer dan handig om rijpe vruchten in zijn schoot te laten werpen! Als hij dan tenslotte een moedervogel wegjaagt wordt hij opgezadeld met twee kuikens. Klutskuikens, vanwege Wiebes gewiebel.

Dat brengt ons op een belangrijke vraag die mijn kinderen me stelden: zo vonden ze het heel raar dat Wiebe zijn vrienden niet heeft opgezocht. Hij had toch op bezoek kunnen gaan? Aan het einde van het boekje is hij namelijk erg blij dat hij toch bij ze op bezoek kan gaan! De beide boekjes zijn wel ontzettend leuk geïllustreerd, met vrolijke, zachte tekeningen en grappige vormen. Het taalgebruik is wat lastig. Er worden regelmatig zinnen en woorden gebruikt die makkelijk korter en bondiger konden zijn: er wordt nog al eens gebruik gemaakt van bijzinnen en overbodige bijvoeglijk naamwoorden. Het verhaal zelf is wel grappig en leuk. Er zitten geen heel spannende dingen in, en daardoor geschikt voor een publiek vanaf een jaar of twee, hoewel ook kleuters het een grappig mannetje zullen vinden!

Het Wiebelmannetje, Harald Timmer
De Pareltuin, 2011, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 12,95euro. Leeftijd: vanaf 2 jaar. ISBN: 9789491370007 / 9789491370014