Recensie: Het ware geheim van schrijven, Natalie Goldberg

In Het ware geheim van schrijven vertelt Natalie Goldberg over haar bevindingen van de afgelopen jaren. Na het boek Schrijven vanuit het hart (Writing down the bones) beschreef ze namelijk over het schrijven vanuit je gevoel. Dat boek is inmiddels 25 jaar geleden verschenen, en sinds die tijd geeft natalie met grote regelmaat workshops. Retraites, om precies te zijn. Daarin predikt ze rust en inzicht. Werken in stulte, contact met de aarde en ook lichaamsbeweging moeten elkaar afwisselen. Zitten, lopen en schrijven, dat zijn de drie richtlijnen volgens Natalie.

Anekdotes

Die richtlijnen worden beoefend tijdens haar retraites, die in verschillende momenten op elkaar opvolgen. Praatgroepjes, leergroepjes, schrijfgroepjes. Natalie schrijft haar bevindingen en gedachtes op. Dat levert leuke anekdotes op, aan elkaar geplakt met stukjes theorie, tips en informatie. Haar Zen-meester speelt hierin een grote rol, alsook een aantal mensen in haar nabije omgeving. Cursisten worden vaak als voorbeeld genomen, en je maakt samen met Natalie hun groei mee.

Creatief schrijfproces

Ondertussen lees je ook hoe het creatief schrijfproces in elkaar steekt, en hoe verschillend iedereen daar wel mee omgaat. Schrijven is en blijft een proces dat vanuit je gevoel en ervaring voortbloeit, en die is natuurlijk bij iedereen anders. Verwacht echter geen glashard “en dit is het geheim van schrijven” in dit boek te vinden, want dat geheim, dat zit in jezelf. En Natalie helpt je alleen de schatkaart naar dat geheim boven water te krijgen!

Inspiratieboek

Zoals je begrijpt is Het ware geheim van schrijven geen echt leerboek. Het is een spiritueel inspiratieboek, met zen en mindfulness als basis. Ben je in voor dat soort theorieën, dan kun je zeker uit de voeten met dit boek. Sta je niet open voor spiritualiteit, dan is het wellicht wat hoog voor je gegrepen.

Het ware geheim van schrijven, Natalie Goldberg
Altamira, november 2013, 288 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789401301176