Van je barbecue aansteken tot het meedoen met wedstrijden: Het vuur de baas

Het vuur de baasDe zomer is nog steeds in ons land actief, en dat betekent dat de barbecues regelmatig gebruikt worden. Er zijn inmiddels talloze boeken verschenen over barbecueën. De een houd het heel simpel en eenvoudig, de ander opteert alleen voor groenten en fruit, dan weer reis je de hele wereld rond om overal bijzondere gerechtjes te kunnen inpikken. Maar al die recepten ten spijt: hoe begin je bij de basis?

Basistechnieken

Dat is waar het boek Het Vuur De Baas een kei in is. Het begint bij het allereerste begint (de warmte) en klimt van daaruit steeds een stukje hoger, om zo te eindigen in een paar pagina’s met eenvoudige en heldere recepten. Daar tussenin (je moet de receptenafdeling zeker niet overschatten, het zijn maar zo’n 30 pagina’s aan recepten) vind je de ware kracht van het boek. Per ingrediënt lees je heel duidelijk hoe je het moet bereiden. Daarbij wordt zelfs rekening gehouden met de hoeveelheid. Zo heb je altijd een perfecte garing. Want te rauw is niet goed, maar drooggebakken is ook niet lekker natuurlijk.

Gewoon beginnen

Heb je eenmaal de basis onder de knie, dan kun je echt aan de gang met bakken en grillen. Kies je vlees, kruid hem zoals je zelf wil en ga aan de slag met je barbecue! Dennis gaat in Het vuur de baas uit van een houtskoolbarbecue, maar voor de garing gaat het uiteindelijk om de temperatuur en de manier van verwarmen. Heb je die mogelijkheden ter beschikking, dan heb je hier een geweldig boek in handen om je een gedegen basiskennis te bedelen. En dat is toch uiteindelijk waar het om gaat. Bovendien zul je zien dat je – als je eenmaal die basis kent en beheerst – ook heel anders naar recepten zult kijken!

Het vuur de baas, Carrera Culinair, 212 pagina’s, hardcover.
ISBN: 9789048837984. Prijs: 25 euro.