Recensie: Het verhaal van Tracy Beaker, Jacqueline Wilson

het verhaal van tracy beaker

Dat het leven in een weeshuis niet altijd op rolletjes loopt kan iedereen zich wel bedenken. Al die zware verhalen in die kleine mensjes, dat gaat vast niet goed. Tracy Beaker is zo’n meisje, dat al jarenlang van pleeggezin naar pleeggezin verhuist, en vaak een tussenstop maakt in een weeshuis. Ze vertelt ons op haar geheel eigen wijze over haar leven. Wat ze doet, wat haar bezighoud, wat ze van iedereen vind en wat ze van haar moeder vind.

Gelukkig is Tracy een enorme, komische flapuit, die in de meest bizarre situaties terecht komt. Haar unieke kijk op de wereld en de personen om haar heen maken van haar meteen een meisje om in je hart te sluiten. Het is ook hartverscheurend om te lezen (ik ga echt niet uilen hoor, dat doe ik dus écht nooit. De vlekken in mijn dagboek zijn vast van het drinken van net.) en de vele ophemelende berichten die ze schrijft over haar moeder, die haar jaren geleden in de steek heeft gelaten en van wie ze sindsdien niets meer heeft vernomen.

Tracy Beaker is ontzettend leuk geschreven. Vlot, makkelijk leesbaar, in heldere, kordate zinnen. Het boek is helemaal geschreven vanuit de ik-persoon, wat het meteen een persoonlijk tintje geeft. Dat begint al in het eerste hoofdstuk, als je een stukje mag meelezen in het dagboek van Tracy, dat ze aan het invullen is. Vanaf dat moment volg je de gebeurtenissen van Tracy en haar lotgenoten. Een echte aanrader!

Het verhaal van Tracy Beaker, Jacqueline Wilson
Fontein Tirion, juli 2012, 128 pagina’s, hardcover.
Prijs: 13,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789026133190