Recensie: Het verhaal van Jona, Kathleen Amant

Het verhaal van jona

Schrijfster Kathleen Amant schrijft niet alleen haar eigen boeken, maar illustreert ze ook zelf. Erg leuk, met een geheel eigen stijl van tekenen. Je zou het zelfs een beetje kunnen vergelijken met een vlottere Dick Bruna, vooral vanwege iets meer details en een wat nonchalantere manier van vlakken inkleuren, waardoor de illustraties een ruimtelijke karakter krijgen. De harde, dikke omlijning van de verschillende karakters en voorwerpen hebben ze gelijk, hoewel die bij Kathleen ook weer wat nonchalanter zijn. Naast de vele boekjes over Anna en Milan, een jongetje en een meisje die de typische kleuter- en peuterontwikkelingen doormaken, heeft de schrijfster inmiddels een aantal bijbelverhalen vertaald naar haar eigen stijl. Het verhaal van Jona is er een van.

Opmerkelijk genoeg is het verhaal van Jona eigenlijk een van de minder bekende verhalen. Oké, bijna iedereen weet wel van Jona en de walvis, maar waarom zat de beste man in die walvis, en hoe is hij daar terechtgekomen? En welk moraal steekt er achter deze parabel? Met dit vrolijke boekje leert Kathleen je kinderen dat ze niet moeten weglopen van hun problemen – daar komen alleen maar grotere problemen van!

Het verhaal van Jona in een tijdloos jasje: op deze manier leer je kinderen niet alleen de verhalen uit de Bijbel kennen, maar – belangrijker nog – de goede boodschappen uit het dikke boek overdragen. Krijgen ze dan een keer te horen over Jona en de walvis, dan weten zij in ieder geval wél waar het verhaal over gaat, en wat de achterliggende boodschap is! En hopelijk brengen ze de belangrijke boodschap ook in de praktijk en gaan ze de confrontatie met hun relatief kleine problemen aan. Het verhaal is zeker geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar, hoewel de pittige boodschap misschien pas later goed zal doorkomen.

Het verhaal van Jona, Kathleen Amant
Eenhoorn, maart 2014, 26 pagina’s, hardcover.
Prijs: 12,95 euro. Leeftijd: vanaf 3 jaar. ISBN: 9789058389299