logo-liggend-wit-donkerblauw

Recensie: Het Valkhof – 2000 jaar geschiedenis, Hettie Peterse, Dolly Verhoeven e.a.

9789460041xxx_het-valkhof-1024x988Ons land heeft een lange geschiedenis, met een paar flinke wendingen erin. Een belangrijke ontwikkelingssprong heeft Nederland gemaakt tijdens de invasie van de Romeinen, zo’n 2000 jaar geleden. In die tijd werden er een paar belangrijke wegen en vestigingen gesticht, waaronder Nijmegen. vanaf die tijd stamt ook de huidige locatie van Het Valkhof, momenteel in gebruik als museum. Maar ook voor die tijd bleek de locatie van Nijmegen een belangrijke en gewilde plek, want zelfs in de Bronstijd was de heuvel in de bovht van de Waal al bewoond. In het boek Het Valkhof – 2000 jaar geschiedenis lees je in chronologische volgorde alles over de belangrijkste ontwikkelingen van Nijmegen en het Valkhof in het bijzonder. Aan de hand van historische documenten, schilderijen, tekeningen en andere getuigschriften wordt de ontwikkeling en geschiedenis omschreven. Daarbij worden veel koppelingen gelegd naar bestaande straten en wijken. Daarmee lijken de schrijvers zich vooral te hebben gericht op inwoners van Nijmegen zelf. De vele historische feitjes worden in een redelijk rap tempo opgesomd. Daarbij wordt soms een korte illustratie gegeven van het tijdsbeeld, belangrijke gebeurtenissen of leuke wetenswaardigheden die het verhaal wat meer context geven. Helaas blijft het idee van een opsomming van jaartallen en ontwikkelingen bestaan. Soms verlies je jezelf een beetje in alle feitjes. Daarbij staan er ook veel verwijzingen naar literatuur en onderzoeksresultaten.
De kaft van het boek vertelt perfect in korte bewoording: “De geschiedenis van het Valkhof gaat meer dan 2000 jaar terug. Al in de late bronstijd was de heuvel in de bocht van de Waal bewoond. De Romeinen vestigden er aan het begin van onze jaartelling de Romeins-Bataafse burgernederzetting Oppidum Batavorum. Ook de Frankische heersers namen de strategische plek dankbaar in gebruik en bouwden er vermoedelijk een kerk. Onder Karel de Grote verrees op het Valkhof een palts, die hij met enige regelmaat bezocht. In de lange periode daarna groeide het gebouwencomplex uit tot een trotse burcht die onder opeenvolgende keizers, graven, hertogen en stadhouders vele malen werd verbouwd en uitgebreid, verwaarloosd en gerestaureerd. Alle protesten van de Nijmegenaren ten spijt viel nagenoeg het gehele complex in 1796 ten prooi aan de slopershamer. Het Valkhof werd een park, met de Barbarossaruïne en de Sint-Nicolaaskapel als stille getuigen van het roemruchte verleden.”
Het Valkhof. 2000 jaar geschiedenis is een schitterend boek voor iedereen die in of rond Nijmegen wonen. Maar ook vormt het een mooi historisch tijdsbeeld van de ontwikkelingen van nederzetting tot stad, vanaf de bronstijd tot en met nu. Dankzij de vele kleurenfoto’s komt het verhaal helemaal tot leven. De rijke geschiedenis van Het Valkhof verdient ook een rijk geïllustreerd boek. En dat heft het zeker gekregen. Het Valkhof – 2000 jaar geschiedenis, Hettie Peterse, Dolly Verhoeven e.a. Vantilt, 256 pagina’s, hardcover. Prijs: 24,95 euro. ISBN: 9789460041853

Meer suggesties voor jou: