Recensie: Het spetterende slotstuk van Hunger Games: Mockingjay part 2

Mockingjay 2_BR O-CARD_2D De strijd woedt nog altijd door in het dystopische wereldbeeld van The Hunger Games. Het middelpunt van al deze ontwikkelingen is het meisje Katniss Everdeen, dat zich door een enorm rechtvaardigheidsgevoel verplicht voelt te verzetten tegen de wensen en verwachtingen die worden opgelegd door het Capitool, waar president Snow alles doet om een spectaculaire televisie-uitzending te maken. De hele wereld wordt zo’n beetje live gevolgd, en de president schuwt niet om mensenlevens op het spel te zetten voor goede televisie. In The Hunger Games: Mockingjay part 2 zitten we aan het slotstuk van een felle oorlog. Het verdient dan ook zeker de aanbeveling om eerst het eerste deel van dit boek te kijken, en het liefst zelfs nog de eerdere films uit deze trilogie. Dan heb je een beetje een beeld van deze mistroostige toekomst. Zoals je in deze film zult merken is het Katniss (ook wel bekend als de Mockinjay) gelukt om de 13 districten bij elkaar te voegen, zodat ze hun krachten kunnen bundelen tegen het dictatorschap van Snow. Je krijgt echter ook meteen een beeld achter de schermen, waardoor je er al snel achter komt dat ook aan de kant van de rebellen slimme politieke spelletjes worden gespeeld. Alles voor de kijkcijfers! Tussen het oorlogsgeweld door wordt er zelfs nog ruimte gevonden voor het maken van propagandafilmpjes, die de stem van het volk voor ze zou moeten wennen. In dit laatste deel van The Hunger Games is Katniss van plan om een eind te maken aan deze terreur door hoogstpersoonlijk een pijl af te vuren op president Snow. Daarbij krijgt ze de hulp van een team aan elitesoldaten, waaronder ook Peeta (met wie ze in de eerste film de Hongerspelen mee heeft gestreden) en een andere jongen die in Katniss’ thuisdistrict al verliefd op haar was: Gale. Dat zorgt al voor de nodige strubbelingen, zeker omdat Peeta door het Capitool gevangen was genomen en flink is gehersenspoeld. Zou het nog ooit goedkomen met hem? The Hunger Games: Mockingjay part 2 is een spectaculaire film vol actie, spanning en onzekerheden. De film weet een mooie mix te maken tussen het oorlogsgeweld en de overwegingen die Katniss moet maken in deze laatste dagen voor de val van Het Capitool. Een klein minpuntje aan de film vond ik wel het einde: niet omdat het verhaal losse eindjes heeft oma maar omdat je een paar scènes achter elkaar hebt die een perfect einde zouden kunnen zijn. Ook een nadrukkelijke fade out doe je telkens vermoeden dat de aftiteling gaat beginnen, tot je toch weer een nieuwe scène voor ogen krijgt. Een kleine smet op deze geweldige film, die de pret overigens niet drukt.

The Hunger Games:Mockingjay part 2 Tijdsduur: 137 minuten, actie. Leeftijd: vanaf 12 jaar. Verkrijgbaar op: DVD, Blu-ray