Recensie: Het Spel, J.D. Barker

Abby en Brendan Hollander hebben huwelijksproblemen en besluiten een relatietherapeut in de arm te nemen, Dr. Laura Donetti. Zij raadt het echtpaar de app ‘Sugar and Spice’ aan, die volgens haar hun relatieproblemen kan oplossen en hun liefdevolle band kan herstellen. Aangezien de app meer dan 106.000 likes heeft ontvangen, besluiten ze de app te downloaden en Het Spel te beginnen.

Challenges in je relatie

Terwijl ze stap voor stap vorderen van het laagste naar het hoogste niveau, worden de taken steeds gewaagder en de beloningen hoger, ook in financieel opzicht. De app verdeelt de opdrachten in de vriendelijke categorie ‘Sugar’, maar ook in de gewaagdere categorie ‘Spice’. Hoewel Abby en Brendan hun vraagtekens zetten bij deze opdrachten, voelen ze zich gedwongen ze op te volgen. De ‘Spice’-taken brengen hen ertoe bizarre seksuele en andere handelingen te verrichten, eerst met elkaar en later met vreemden. Het lijkt wel alsof de app hun vrije wil heeft weggenomen.

Alles voor de liefde

Het Spel gaat nog een stapje verder wanneer Abby de vraag krijgt: “Zou je een volslagen vreemde vermoorden om iemand van wie je houdt te redden?” Ondanks haar schok besluit Abby, samen met haar beste vriendin Hannah, de aanwijzingen van de app te blijven volgen. Ondertussen richt Brendan zich als onderzoeker van financiële misdaden op een bedrijf in Chicago, INTENT, dat verdacht wordt van witwassen van gestolen geld via een bank in Laos.

Aanwijzingen volgen

Tijdens een zakenreis probeert zijn aantrekkelijke jongere collega Kim hem te verleiden, maar hij weigert. Wanneer Kim vervolgens verdwijnt en Brendan de hoofdverdachte wordt, nemen de problemen toe. Ook Abby komt in gevaarlijk vaarwater, wanneer er gewaagde foto’s van haar op het internet verschijnen. Wie heeft die geplaatst… en belangrijker: wie heeft die gemaakt? Als de dader dood wordt aangetroffen, wijzen alle vingers naar Abby. Terwijl ze steeds verder verstrikt raken in een gevaarlijk web van leven en dood, ontdekken Abby en Brendan dat ‘Sugar and Spice’ en INTENT op een duistere manier met elkaar verbonden zijn. Het verhaal leidt naar een exotisch en spannend einde, maar zonder spoilers.

Ga direct naar Het Spel op BOL.com.

Recensie over Het Spel

Het Spel laat je zien hoe beinvloedbaar mensen zijn door ze beloningen voor te houden (en te laten werken met social media en apps). Het gaat echter een stapje verder en schetst de situatie waarin apps, dankzij AI, een eigen leven kunnen leiden en zo een gevaar kunnen vormen voor de mensheid… zelfs als de oorspronkelijke bedoelingen goed waren. Het Spel is vlot geschreven en heeft een indrukwekkent tempo van begin tot eind, zit vol verrassingen en spanning.

Titel: Het Spel
Uitgever: Meulenhoff
Aantal pagina’s: 431