Recensie: Het schaamhaarboek, Kaat Bollen

Wablieft, een eindverhandeling over schaamhaar? Dat is de reactie die Kaat Bollen normaal gesproken krijgt als ze het onderwerp van haar eindverhandeling Seksuologie uit de doeken doet. Ook toen ze op zondag 23 januari 2011 meespeelde in het één-programma ‘De Pappenheimers’: de hele aflevering lang werd door presentator Tom Lenaerts en het studiopubliek gegrapt en gegniffeld over schaamhaar. Kaat haalde de dag erop de nationale pers met haar controversiële onderwerp. Inmiddels heeft Kaat, in samenwerking met het weekblad Humo, een grote schaamhaarenquête gevoerd bij meer dan vijfduizend vrouwen en mannen, het grootste onderzoek ter wereld over dit onderwerp!

Kaat wist haar wetenschappelijke schrijven om te vormen tot een leuk en leesbaar boek voor een breed publiek. Hebben mensen die hun schaamhaar scheren betere seks dan mensen die dat niet doen? Dat is de cruciale vraag in dit boek. Zonder enige schaamte geeft Kaat ook ontelbare concrete tips en interessante weetjes over schaamhaar.

Het Schaamhaarboek is dan ook een boek dat je nagenoeg alles weet te vertellen over schaamhaar: van de oudheid tot het heden, met alle nieuwe trends en ontwikkelingen vandien: scheren, getrimd, au naturel, gedecoreerd met steentjes, gekleurd, gebleekt en zelfs opgeplakt: het boek behandelt werkelijk alle aspecten van deze lichaamsstreek. Het leuke is dat het boek ook vertelt over de verschillen in cultuur in onze hedendaagse samenleving. Hoe gaan verschillende landen om met hun lichaamsbeharing? En wat zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen? Scheren mannen hun schaamstreek ook? En hoe staan vrouwen daar tegenover? Leidraad van het boek is dan ook het scheren (of niet scheren) van de schaamstreek en de effecten daarvan op het andere geslacht. Maar dat alles dan wél onderbouwd en tot op de bodem uitgezocht. Leuk leesvoer, en een wellicht nog leuker onderwerp om eens mee aan de slag te gaan!

Het schaamhaarboek, Kaat Bollen
Standaard Uitgeverij, september 2011, 192 pagina’s, paperback.
Prijs: 17,95 euro. ISBN: 9789002240416