Recensie: Het oog van God, James Rollins

9789024564187 het oog van godHet Oog van God klinkt heel erg religieus, maar is in feite een spannende archeologische en mystieke strijd tegen te klok. Door het boek lopen eigenlijk twee verhalen langs elkaar, die zich langzaam maar zeker steeds meer met elkaar verweven. Een heel belangrijke lijn is die van de Amerikaanse wetenschappers. Zij zijn namelijk onderzoek aan het doen naar Duistere Energie, de tegenhanger van alles dat leven schenkt. De wetenschappers denken te weten waar die energie vandaan komt, en hoe ze hem kunnen sturen. Ze komen steeds meer in de buurt van de oorsprong. Ze sturen een satelliet de ruimte in om de Duistere Energie te onderzoeken, maar die stort neer… in Mongolië! En met die satelliet stort ook een hele bult aan gevaarlijke en kostbare informatie neer. Aan de andere kant maak je kennis met een professor, werkzaam in het Vaticaan. Hij is een grootmeester in alles wat mystiek en bizar is. Van een oud-collega, die inmiddels is overleden, ontvangt hij per post een schedel, waarop Aramese tekens staan gegraveerd, en een boek dat gebonden is in mensenhuid. Al snel blijkt zijn vermoeden te kloppen: beiden zijn van Dzjengis Khan. De man die verantwoordelijk is voor het veroveren van een groot deel van de wereld. Die twee verhalen lopen spannend naast elkaar, tot ze nauw met elkaar verstrengeld raken. Het is daarmee een mix tussen Dan Brown’s boeken met professor Langdon in de hoofdrol, en de spannende militaire detectiveboeken van Lee Child. Het oog van God is spannend, mysterieus en mystiek. Er worden nog al wat bizarre wendingen in de geschiedenis naar voren gehaald. Zowel de professor als het militaire onderzoeksteam krijgen al meteen een vast plekje in je hart. Naarmate het verhaal vordert kruip je steeds meer in de materie, en vallen er ook steeds meer stukjes informatie op hun plek. Een spannende thriller, voor fans van dit soort boeken. Het is prettig geschreven en leest vlot weg. En ja, het boek is doordenkt met mega-Amerikaanse namen, en die drukken daar zeker een stempel op, maar dat hoort wel bij een boek als dit. Het oog van God, James Rollins Luitingh, mei 2014, 416 pagina’s, paperback. Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789024564187